Άμα δεις τα παιδιά πες ένα γεια.
To Resident Evil έχει χαρακτηριστεί ως ο “πατέρας” των Survival Horror, αλλά η αλήθεια είναι ότι για να βρούμε τις ρίζες του εν λόγω genre θα χρειαστεί να ταξιδέψουμε στο χρόνο τέσσερα χρόνια νωρίτερα και συγκεκριμένα το 1992. Εκείνη τη χρονιά o Frederick Raynal, o οποίος είχε ενταχθεί στο δυναμικό της Infogrames μας παρουσίασε το Alone in the Dark. Η δημιουργία αυτή γνώρισε τεράστια επιτυχία και όπως ήταν φυσικό ακολούθησαν αρκετά sequels, κανένα όμως δεν κατάφερε να πλησιάσει τα επίπεδα ποιότητάς του. Η σειρά μεταφέρθηκε μάλιστα και στον κινηματογράφο με την ταινία Alone in the Dark του Uwe Boll αποσπώντας αποκαρδιωτικές κριτικές. Ανάλογη τύχη είχε και το Alone in the Dark: Illumination του 2015 που αποτέλεσε το ναδίρ της σειράς και ένα από τα χειρότερα games της τελευταίας δεκαετίας.
Από το 1992 μέχρι σήμερα ο Frederick Raynal εργάστηκε σε διάφορα projects, από τα οποία αξίζει να μνημονεύσουμε τη σειρά Little Big Adventure. To 2014 πήρε την απόφαση να επιστέψει στο genre που τον καθιέρωσε, ιδρύοντας παράλληλα την εταιρεία Gloomywood. H επιστροφή του ταλαντούχου Γάλλου developer στο Survival Horror genre παίρνει σάρκα και οστά μέσα από το 2Dark. Η θεματολογία του 2Dark δικαιολογεί απόλυτα την ονομασία του, καθώς ο Frederick Raynal και η παρέα του στήνουν την δημιουργία τους πάνω σ' ένα άκρως σκοτεινό concept, την απαγωγή παιδιών και ενίοτε την παιδοκτονία.
Λαμβάνοντας υπόψη μας το γεγονός ότι το 2Dark είχε έναν αρκετά μεγάλο κύκλο ανάπτυξης, αλλά και το λαμπρό βιογραφικό του Frederick Raynal είναι λογικό να έχουμε υψηλές προσδοκίες. Καταφέρνει άραγε η Gloomywood να δώσει τα διαπιστευτήριά της και να μας χαρίσει μια αξιομνημόνευτη Survival Horror εμπειρία; Μπορεί άραγε το 2Dark να αποτελέσει τον πνευματικό απόγονο του Alone in the Dark; Πάμε λοιπόν να βουτήξουμε παρέα στο ζοφερό κόσμο της νέας δουλειάς του Frederick Raynal και να απαντήσουμε στα παραπάνω εύλογα ερωτήματα.
Όλα ξεκίνησαν από ένα τραγικό συμβάν
Η παρθενική δημιουργία της Gloomywood λαμβάνει χώρα στην ομώνυμη φανταστική πόλη στα μέσα της δεκαετίας του '70. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο συναντάμε τον πρώην ντετέκτιβ Smith, o οποίος πριν από μερικά χρόνια έγινε μάρτυρας της ειδεχθούς δολοφονίας της γυναίκας του, αλλά και της απαγωγής των παιδιών του. Το συμβάν αυτό εκτυλίχθηκε στα πλαίσια μιας τυπικής εκδρομής του τότε ντετέκτιβ και της οικογένειάς του στην εξοχή. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι υπεύθυνοι για την δολοφονία της γυναίκας σας και την απαγωγή των παιδιών σας δεν οδηγήθηκαν ποτέ στην δικαιοσύνη.
Από τη στιγμή αυτή και μετά ο ήρωας σας έθεσε ως μοναδικό στόχο της ζωής του την εύρεση των ενόχων και πήρε την απόφαση να κινηθεί ακόμη και πέρα από τα στενά πλαίσια του νόμου για να πετύχει τον σκοπό του. Κατόπιν αυτού, παραιτήθηκε από την αστυνομία και άρχισε να εξερευνά μόνος του διάφορες υποθέσεις που σχετίζονται με την απαγωγή ανηλίκων, την διακίνηση λευκής... παιδικής σάρκας κ.ο.κ. Η δική σας αποστολή είναι να αναλάβετε τον έλεγχο του πρώην ντετέκτιβ Smith και να σώσετε όσο το δυνατόν περισσότερα παιδιά από τα νύχια διαφόρων εγκληματιών.
Η ιστορία του 2Dark είναι δεδομένο ότι θα καταφέρει να σας ιντριγκάρει, κυρίως λόγω της ιδιαίτερης θεματολογίας της. Όσο προχωράτε πάντως και αρχίζει να ξετυλίγεται το σεναριακό κουβάρι ο ενθουσιασμός σας αρχίζει να φθίνει, δίνοντας εν τέλει τη θέση του σε μια απογοήτευση. Η όποια έμπνευση εξαντλείται στην αρχή, καθώς στη συνέχεια οι developers επιλέγουν μια υπερβολικά κλισαρισμένη προσέγγιση αντιγράφοντας ουσιαστικά διάφορες ταινίες φρίκης β' διαλογής. Για παράδειγμα η πρώτη αποστολή σας λαμβάνει χώρα σ' ένα εγκαταλελειμμένο τσίρκο, στο οποίο ένας ψυχοπαθής κλόουν έχει απαγάγει διάφορα παιδιά.
Τεράστια ποικιλία ή έλλειψη προσανατολισμού;
Το 2Dark δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένα αμιγώς Survival Horror, καθώς στο gameplay του συναντάμε στοιχεία από αρκετά ακόμη genres. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι η δημιουργία του Frederick Raynal αντλεί κάποια στοιχεία από τα κλασικά point and click Adventures της αγοράς, τα οποία μάλιστα εμπλουτίζονται με μια σειρά stealth μηχανισμών. Σε γενικές γραμμές δεν μπορούμε να πούμε ότι το 2Dark κατάφερε να μας τρομάξει, αφού από την μια πλευρά δεν υπάρχουν jump scares και από την άλλη η top-down κάμερα σας παρέχει ένα πολύ καλό οπτικό πεδίο, οπότε γνωρίζετε ανά πάσα στιγμή τι κρύβεται πίσω από μια σκοτεινή γωνία. Η αλήθεια είναι ότι μπορεί να μην νιώσαμε το συναίσθημα του φόβου ή του τρόμου, εντούτοις οι άφθονες σκηνές γραφικής βίας στις οποίες υποβάλλονται τα αιχμάλωτα παιδιά μας σόκαραν και μας προκάλεσαν αποτροπιασμό.
Η κατάμαυρη θεματολογία του 2Dark αναδεικνύεται μέσα από μια εξίσου ζοφερή ατμόσφαιρα, καθώς κατά την διάρκεια της περιπέτειάς σας θα χρειαστεί να εξερευνήσετε δεκάδες σκοτεινές περιοχές, προσπαθώντας παράλληλα να αποφύγετε διάφορους εγκληματίες και να σώσετε τους λιλιπούτειους αιχμαλώτους του. Ευτυχώς υπάρχουν αρκετοί τρόποι για να φωτίσετε μια περιοχή, αφού στο inventory σας έχετε τον πιστό σας αναπτήρα, ενώ μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε φακούς ή κεριά. Το φως που προέρχεται από την φλόγα του αναπτήρα σας βέβαια είναι ιδιαίτερα ασθενές και δεν αρκεί για να εντοπίσετε τα δεκάδες αντικείμενα που υπάρχουν στο εκάστοτε level. Αναγκαστικά λοιπόν θα χρειαστεί να καταφύγετε αρκετές φορές στον φακό σας, ο οποίος πάντως απαιτεί και τις ανάλογες μπαταρίες για να λειτουργήσει.
Η διαχείριση των αποθεμάτων σας σε σφαίρες και μπαταρίες δίνει έναν έντονο survival χαρακτήρα στο 2Dark, παραπλήσιο με αυτόν του Alan Wake και του Outlast. Στην περίπτωση που ξεμείνετε από σφαίρες θα πρέπει να καταφύγετε σε melee όπλα για να αντιμετωπίσετε τους εχθρούς σας, ενώ αν τελειώσουν οι μπαταρίες σας και δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον φακό σας είναι πολύ πιθανόν να πέσετε σε κάποια από τις δεκάδες παγίδες που θα συναντήσετε στο διάβα σας. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι ακόμη και στο πρώτο level υπάρχουν διάφορες χαράδρες και κάθε πτώση σε αυτές ισοδυναμεί με άμεσο θάνατο. Ευτυχώς υπάρχει η δυνατότητα αποθήκευσης της προόδου σας σε όποιο σημείο επιθυμείτε. Ο τρόπος μάλιστα με τον οποίο κάνετε save είναι εξαιρετικά πρωτότυπος, αφού βλέπετε τον Smith να κάνει διάλειμμα και να ανάβει το τσιγαράκι του!
“Έλα μαζί μου, θα σου δώσω καραμελίτσα...”
Το σύστημα μάχης θυμίζει κάπως το παιχνίδι της γάτας με το ποντίκι, καθώς θα πρέπει να κινηθείτε όσο το δυνατόν πιο αθόρυβα στις σκιές και να πλησιάσετε τους αντιπάλους σας χωρίς να γίνετε αντιληπτοί. Η όλη διαδικασία δεν είναι τόσο εύκολη, όσο ακούγεται αφού θα πρέπει να μετακινηθείτε στα τυφλά, σβήνοντας τον φακό ή τον αναπτήρα σας. Όπως είναι φυσικό λοιπόν αν μεσολαβεί κάποια παγίδα και δεν προσέξετε τότε θα πεθάνετε πριν προλάβετε να πείτε... κύμινο. Οι ίδιοι κανόνες βέβαια ισχύουν και για τους αντιπάλους σας, καθώς μπορείτε εύκολα να τους εντοπίσετε από τον ήχο των βημάτων τους ή από τους φακούς που κουβαλούν.
O βαθμός πρόκλησης είναι σε γενικές γραμμές υψηλός και θα χρειαστεί να παίξετε ξανά και ξανά τα έξι levels του 2Dark για να εξοικειωθείτε με την δομή τους και τις παγίδες που κρύβουν. Η δεύτερη εναλλακτική πρόταση είναι να κάνετε save και 2-3 λεπτά, έτσι ώστε ακόμη κι αν πεθάνετε να μη χρειαστεί να επαναλάβετε μεγάλο μέρος της προόδου σας. Ένα ακόμη στοιχείο που δυσκολεύει αφάνταστα το έργο σας είναι η διαχείριση του inventory, αφού η όλη διαδικασία θα πρέπει να γίνει σε πραγματικό χρόνο. Φανταστείτε για παράδειγμα ότι στο ένα χέρι κρατάτε τον φακό σας και στο άλλο ένα ρόπαλο και βλέποντας έναν δύσκολο εχθρό μπροστά σας αποφασίζετε να βγάλετε το περίστροφο σας. Για να ολοκληρωθεί η διαδικασία θα πρέπει να μεταβείτε ένα ένα τα κελιά του inventory σας με το d-pad και να ψάξετε για το περίστροφο σας. Η διαχείριση του inventory γίνεται ακόμη πιο εφιαλτική προς το τέλος του κάθε level όταν έχετε συλλέξει 10-15 αντικείμενα και ως τούτου απαιτείται περισσότερος χρόνος για να κάνετε equip το αντικείμενο που απαιτεί η εκάστοτε περίσταση.
Σώσε τα παιδιά
'Όπως προαναφέραμε, ο βασικός στόχος σε κάθε αποστολή είναι να σώσετε όσο το δυνατόν περισσότερα παιδιά από τους απαγωγείς τους. Έχετε την δυνατότητα να δώσετε κάποιες βασικές εντολές στα παιδιά, όπως να σας ακολουθήσουν ή να σταματήσουν να περπατάνε. Μπορείτε επίσης να τους υποδείξετε να κάνουν ησυχία, όταν παραμονεύει κάποιος κίνδυνος. Επιπροσθέτως, έχετε την δυνατότητα να αρπάξετε ένα παιδί από το μπράτσο και να το βγάλετε... σηκωτό από το εκάστοτε level. Αν τώρα κάποιο παιδί είναι τρομαγμένο μπορείτε να του δώσετε μια καραμέλα για να το κάνετε να σωπάσει. Οι καραμέλες μπορούν επίσης να εκτοξευτούν σε διάφορους διακόπτες, αν θέλετε να τους ενεργοποιήσετε από απόσταση ασφαλείας.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι η όλη διαδικασία διάσωσης εξαρτάται άμεσα από τον τρόπο με τον οποίο παίζετε. Αν για παράδειγμα σκοτώσετε όλους τους εχθρούς σε κάθε level είναι εξαιρετικά εύκολο να οδηγήσετε τα παιδιά στην έξοδο του. Αντίθετα αν επιχειρήσετε μια αμιγώς non lethal προσέγγιση θα πρέπει να βρείτε τον τρόπο για να αποφύγετε τους φρουρούς, χωρίς να κάνετε ούτε εσείς, αλλά ούτε και τα παιδιά που συνοδεύετε κάποιο θόρυβο. Ευτυχώς η τεχνητή νοημοσύνη των παιδιών είναι αυτή που αρμόζει στις περιστάσεις, καθώς ακολουθούν πιστά τις εντολές σας. Αντίθετα το A.I των αντιπάλων σας πάσχει σε ότι αφορά το navmesh, αφού υπάρχουν φορές που “μπλοκάρουν” ή κολλάνε σε κάποιον τοίχο.
Η διάρκεια του 2Dark κυμαίνεται στις 6-7 ώρες, εντούτοις υπάρχουν πολλά προαιρετικά objectives σε κάθε αποστολή. Για παράδειγμα θα πρέπει να σκοτώσετε όσο το δυνατόν λιγότερους εχθρούς ή να βρείτε όλα τα collectables. Το κατά πόσο βέβαια θα ασχοληθείτε με αυτά τα προαιρετικά objectives έγκειται στην δική σας διακριτική ευχέρεια.
Πίσω στη δεκαετία του '90
To πρώτο game που μας ήρθε στο μυαλό όταν αντικρίσαμε τα γραφικά του 2Dark ήταν το Loaded που κυκλοφόρησε στα μέσα της δεκαετίας του '90 στο PlayStation και στο Sega Saturn. Με άλλα λόγια η παρθενική δημιουργία της Gloomywood θα μπορούσε κάλλιστα να έχει κυκλοφορήσει στην πέμπτη γενιά οικιακών κονσολών. Τα voxel μοντέλα των χαρακτήρων στερούνται λεπτομέρειας και παράλληλα τα animations τους είναι ελαφρώς σπασμωδικά. Ο μόνος τομέας στον οποίο αξίζει να σταθούμε είναι τα οπτικά εφέ, καθώς η dynamic χρήση των lighting effects εντείνει ακόμη περισσότερο την κλειστοφοβική και ζοφερή ατμόσφαιρα του 2Dark. Σε τεχνικό επίπεδο δεν παρατηρήσαμε κάποιο σημαντικό πρόβλημα, αφού το frame rate παραμένει σταθερό στα 30fps, χωρίς να παρατηρείται screen tearing.
Στον ηχητικό τομέα ξεχωρίζουν τα ηχητικά εφέ, τα οποία μάλιστα έχουν άμεσο αντίκτυπο στο gameplay, αφού ο ήχος που κάνουν οι πατημασιές σας μπορεί να προδώσουν την θέση σας (το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τις πατημασιές των αντιπάλων σας). Τα voice overs είναι ελάχιστα, καθώς η αφήγηση γίνεται κυρίως μέσω γραπτού κειμένου. Αρνητικές εντυπώσεις αφήνει και ο ηθοποιός που ενσαρκώνει τον ντετέκτιβ Smith, αφού επιδίδεται σε μια άκρως “άψυχη” ερμηνεία. Αν μη τι άλλο περιμέναμε μια ερμηνεία που να αποδίδει με πειστικό τρόπο το προσωπικό δράμα ενός ανθρώπου, ο οποίος έχει χάσει με τραγικό τρόπο την οικογένειά του. Αντίθετα το soundtrack δένει αρμονικά με το όλο κλίμα της δημιουργίας και αναδεικνύει την αποπνικτική ατμόσφαιρα του 2Dark.
Πολύ κακό για το τίποτα
Το 2Dark δείχνει να πελαγοδρομεί, αφού οι developers του προσπάθησαν να εισάγουν πολλούς διαφορετικούς μηχανισμούς, χωρίς να εστιάσουν σε κάποιο συγκεκριμένο genre. Η μίξη όλων αυτών των επιμέρων στοιχείων δεν είναι απόλυτα επιτυχημένη, καθώς η δουλειά της Gloomywood υστερεί σημαντικά σε ότι αφορά το horror στοιχείο. Αντίθετα οι stealth και οι survival μηχανισμοί του έχουν υλοποιηθεί σωστά. Ένα ακόμη σημαντικό ατόπημα είναι η διαχείριση της όλης θεματολογίας, αφού ενώ υπήρχαν όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις για να στηθεί ένα στιβαρό σεναριακό υπόβαθρο, οι developers προτίμησαν τα κλισέ των ταινιών τρόμου β' διαλογής. Το κερασάκι στην τούρτα είναι ο απαρχαιωμένος οπτικός τομέας που παραπέμπει στην εποχή του PlayStation. Όπως όλα δείχνουν λοιπόν η νέα δημιουργία του Frederick Raynal δεν είναι αντάξια της φήμης του, εάν παρόλα αυτά ψάχνετε για ένα stealth game με σκοτεινή ατμόσφαιρα και αισθητική τότε ενδεχομένως αξίζει να του δώσετε μια ευκαιρία.
Θετικά:
- Η ιδιαίτερη σκοτεινή θεματολογία του
- Υψηλός βαθμός πρόκλησης
- Εξαιρετικά ηχητικά εφέ
- Άρτια υλοποιημένοι stealth μηχανισμοί
- Ικανοποιητική διάρκεια και υψηλό replayability
- Καλή χρήση των lighting effects
Αρνητικά:
- Προβλήματα στο εχθρικό Α.Ι
. - Σενάριο τίγκα στα κλισέ
- Γραφικά επιπέδου PlayStation
- Μη λειτουργική διαχείριση του inventory
- Κάκιστο voice acting
Βαθμολογία
Γραφικά: 4
Ήχος: 8
Gameplay: 7
Αντοχή: 7
Γενικά: 6.5
Ο δημιουργός του Alone in the Dark κάνει ένα μέτριο comeback στα τεκταινόμενα της gaming βιομηχανίας.
Παντελής Δασκαλέλος
Comments
Πολύ ωραίο άρθρο, ευχαριστούμε!