Αφιέρωμα στη σειρά Final Fantasy

Hot
Παντελής Δασκαλέλος

Παντελής Δασκαλέλος  

Now playing Crysis 2, Gears of War 2 και Tom Clancy's H.A.W.X
 
0.0 ()
1
Αφιέρωμα στη σειρά Final Fantasy

Αφιέρωμα στη σειρά Final Fantasy

Μια ιστορική αναδρομή στις 8-bit ρίζες της δημοφιλούς σειράς.

Είναι γεγονός πως η σειρά Final Fantasy αποτελεί μία από τις σημαντικότερες και μακροβιότερες στην βιομηχανία των video games για πολλούς και διάφορους λόγους. Η πορεία της από τις αρχές της δεκαετίας του '80 μέχρι και σήμερα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την Ιαπωνική εταιρία Square Enix και με τον πνευματικό δημιουργό της Hironobu Sakaguchi. Το πιο ενδιαφέρον όμως στοιχείο κατά την γνώμη μου είναι ότι μέχρι την κυκλοφορία του Final Fantasy VII, ελάχιστος κόσμος στην Ευρώπη είχε ασχοληθεί με τα πρώτα κεφάλαια της σειράς. Επίσης, με δεδομένη την τωρινή επιτυχία της των δημιουργιών της Square Enix πολύ δύσκολα θα μπορούσε κάποιος να φανταστεί ότι κάποτε ο developer-κολοσσός βρέθηκε ένα βήμα πριν το...λουκέτο.

Αυτή την εβδομάδα στο GameWorld θα σας παρουσιάσουμε τα τρία Final Fantasy της 16-bit εποχής, τα οποία κυκλοφόρησαν στο Super NES σε Ιαπωνία και Αμερική (εξαίρεση αποτελεί το Final Fantasy V που διατέθηκε αποκλειστικά εντός Ιαπωνικών συνόρων). Η αλήθεια είναι πως τα τρία πρώτα κεφάλαια της σειράς -τουλάχιστον ποιοτικά- υστερούν σε σχέση με τα μεταγενέστερα, εντούτοις αποτέλεσαν θεμέλιους λίθους στην μετέπειτα εξέλιξη της. Άλλωστε δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι στην δεκαετία του 80' τα RPG γενικότερα αποτελούσαν κατά κύριο λόγο αποκλειστικό προνόμιο των PC, καθώς στις κονσόλες βρίσκονταν ακόμη σε εμβρυακό στάδιο. Σε αυτό το άρθρο θα επιχειρήσουμε μια αναδρομή στα τρία πρώτα Final Fantasy, με στόχο να αναδείξουμε την καθοριστική συμβολή τους στην γέννεση των JRPG, αλλά και στην καθιέρωση της Square Enix ως μία από τους μεγαλύτερους developers του χώρου.

Κάθε αρχή και δύσκολη
Η λαϊκή αυτή ρήση ταιριάζει απόλυτα στο κλίμα που επικρατούσε στο στρατόπεδο της Square (η αρχική ονομασία της Square Enix) πριν από 26 χρόνια. Η Square ιδρύθηκε το 1983 από τον Masashi Miyamoto και μέχρι το 1986 αποτελούσε παράρτημα της Den-Yu-Sha, μιας εταιρείας κατασκευής ηλεκτρικών καλωδίων που ανήκε στον πατέρα του Miyamoto. Εκείνο το διάστημα η Square ανέπτυξε διάφορους τίτλους για το NES (Alpha, King's Knight, Aliens) οι οποίοι απέτυχαν να σημειώσουν έστω και μια υποτυπώδη εμπορική επιτυχία. Το μέλλον της Ιαπωνικής εταιρείας διαγράφονταν ζοφερό (υπήρχε ακόμη και πιθανότητα χρεωκοπίας) μέχρι που ο Ηironobu Sakaguchi που τότε ήταν υπεύθυνος σχεδιασμού και ανάπτυξης αποφάσισε να παίξει το τελευταίο του...χαρτί.

hironobu-sakaguchi

Ο Sakaguchi, εμπνευσμένος από το Dragon Quest της Enix (η εταιρεία που συγχωνεύτηκε το 2003 με την Square), ανέπτυξε μαζί με έξι ακόμη developers μια πρώιμη μορφή του Final Fantasy και την παρέδωσε στο περιοδικό Famitsu αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές. Το Final Fantasy αρχικά ήταν να κυκλοφορήσει σε 200.000 αντίτυπα, αλλά ο Sakaguchi πίεσε την Square να διαθέσει τα διπλάσια αντίτυπα στην αγορά με στόχο να κάνει την δημιουργία του προσιτή σε ένα ευρύτερο κοινό και να θέσει τα θεμέλια ενός ενδεχόμενου sequel.

Εκείνο το διάστημα όμως οι σχέσεις του Sakaguchi με την εταιρεία δεν ήταν οι καλύτερες, κάτι που αποτυπώνεται και από το γεγονός ότι η δεύτερη προγραμματιστική ομάδα της Square, της οποίας ηγούνταν ο Hiromichi Tanaka (μετέπειτα παραγωγός του Final Fantasy XI), αποτελούνταν από 20 developers, σχεδόν τριπλάσιους δηλαδή από την αντίστοιχη του Sakaguchi. Κοινώς το κλίμα ήταν αρνητικό για τον εμπνευστή της δημοφιλούς JRPG σειράς, καθώς ελάχιστοι πίστευαν στο όραμά του ή στην "τελευταία φαντασία του" όπως ο ίδιος το αποκαλούσε. Όπως δήλωσε άλλωστε ο Sakaguchi σε μετέπειτα συνεντεύξεις του, η ονομασία Final Fantasy αντικατόπτριζε πλήρως την τότε ψυχοσύνθεσή του, τονίζοντας πως "εάν το παιχνίδι δεν πουλούσε είχα σκοπό να εγκαταλείψω την βιομηχανία των video games και να επιστρέψω στις σπουδές μου."

Οι Μαχητές του Φωτός
Το Final Fantasy κυκλοφόρησε για το NES στην Ιαπωνία στις 17 Δεκεμβρίου του 1987, τρεις μέρες νωρίτερα δηλαδή πριν το πρώτο Phantasy Star της Sega και δύο μήνες αργότερα από το Digital Devil Story: Megami Tensei της Atlus. O Hironobu Sakaguchi άντλησε επιρροές κυρίως από το Dragon Quest της Enix -όπως προαναφέραμε- και σε μικρότερο βαθμό από τα Legend of Zelda και Ultima παρόλα αυτά κατάφερε να δημιουργήσει μια άκρως ιδιαίτερη δημιουργία για τα ως τότε δεδομένα του χώρου. Οφείλουμε πάντως να αναφερθούμε και στην καθοριστική συμβολή του Nobuo Uematsu, ο οποίος ανέλαβε την σύνθεση του soundtrack. Το Final Fantasy περιελάμβανε περισσότερα από 20 μουσικά θέματα, με τον αριθμό αυτό να αποτελεί ρεκόρ για την τότε εποχή.

final-fantasy-i-nes

Κεντρικός πυρήνας του σεναρίου είναι η μάχη των τεσσάρων Warriors of Light απέναντι στα Fiends, τους τέσσερις δηλαδή δαίμονες που έχουν βυθίσει τον κόσμο στο χάος. Αξίζει να αναφέρουμε ότι κάθε Fiend αντιστοιχεί και σε ένα αντίστοιχο στοιχείο της φύσης και συγκεκριμένα την φωτιά, τη γη, τον αέρα και το νερό. Αυτοί οι παραλληλισμοί είναι εμφανείς και στα μεταγενέστερα Final Fantasy της τρίτης γενιάς κονσολών. Η ιστορία περιελάμβανε αρκετές ανατροπές, ίντριγκες ακόμη και ταξίδια στον χωροχρόνο και όσο κι αν σήμερα μπορεί να ακούγεται σε κάποιους υπερβολικά κλισέ για το 1987 ήταν το λιγότερο επική.

Πέρα όμως από το αξιόλογο σενάριό του το Final Fantasy αποτέλεσε ένα από τα πιο πρωτοποριακά RPG για αρκετούς ακόμη λόγους. Καταρχήν, σας έδινε σημαντική ελευθερία στο πως θα δημιουργούσατε το party σας. Υπήρχαν έξι διαθέσιμα classes όπως White Mage, Black Mage, Fighter, Thief, Black Belt και Red Mage, τα οποία στην πορεία μπορούσαν να αναβαθμιστούν σε μια πιο εξελιγμένη μορφή, δίνοντάς σας την δυνατότητα να αποκτήσετε πρόσβαση σε περισσότερα abilities. Μία ακόμη σημαντική καινοτομία είναι ότι οι μάχες απεικονίζονταν με third-person προοπτική και όχι με first-person όπως οι περισσότερες παρόμοιες δημιουργίες του χώρου.

Εν τω μεταξύ, το World map, δηλαδή ο χάρτης που περιελάμβανε τις διάφορες τοποθεσίες που καλούνταν να εξερευνήσουν οι παίκτες ήταν πραγματικά τεράστιος και χωρίζονταν σε τρεις ξεχωριστές ηπείρους. Επιπλέον, υπήρχαν τρόποι για guick-travel όπως καράβια, κανό ακόμη και αερόπλοια. Ειδικά από την στιγμή που αποκτούσατε πρόσβαση στο τελευταίο μέσο, το Final Fantasy σας παρακινούσε να εξερευνήσετε σπιθαμή προς σπιθαμή τις εκτάσεις του με στόχο να πολεμήσετε "κρυφούς" εχθρούς και bosses και να αποκτήσετε πρόσβαση σε όσο τον δυνατόν καλύτερο εξοπλισμό για τους χαρακτήρες σας.

Βέβαια όσοι από εσάς αποφασίσετε να ασχοληθείτε με την πρωτότυπη έκδοση του παιχνιδιού θα τα βρείτε "μπαστούνια". Το πρώτο κεφάλαιο της σειράς είναι από τα πιο δύσκολα RPG, καθώς δεν έχετε την δυνατότητα να αποθηκεύσετε την πρόοδο σας όπου επιθυμείτε, τα spells λειτουργούν με charges και όχι με mana και αν κάποιο μέλος της ομάδας σας πεθάνει μπορεί να γίνει revive μόνο με το spell "Life" ή στις εκκλησίες πληρώνοντας ένα σημαντικό χρηματικό αντίτιμο. Επιπλέον, όπως και στο Final Fantasy IV το grinding είναι απαραίτητο, ειδικά πριν αντιμετωπίσετε το τελικό boss. Παρά τα μικρά αυτά προβλήματα όμως η πρώτη μεγαλειώδης δημιουργία του Hironobu Sakaguchi γνώρισε τεράστια επιτυχία και μεταφέρθηκε σε πολλά ακόμη format όπως το PlayStation, το GameBoy Advance, και το PSP. Οι δύο τελευταίες εκδόσεις περιελάμβαναν επίσης και bonus περιεχόμενο με αρκετά κρυφά και πανδύσκολα dungeons.

final-fantasy-nes-box-art

Η διατήρηση του momentum
Ακριβώς ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία του Final Fantasy, oι Hironobu Sakaguchi και Nobuo Uematsu επιστρέφουν με το δεύτερο κεφάλαιο της σειράς. Το Final Fantasy II κυκλοφόρησε αποκλειστικά στην Ιαπωνία και οι περισσότεροι το γνώρισαν μέσα από την συλλογή Final Fantasy Origins. Ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι η Square Soft (το Αμερικανικό τμήμα της Square) σκέφτονταν να μεταφέρει το Final Fantasy II στην Αμερική το 1990. Εντούτοις, με δεδομένο ότι στην Ιαπωνία πολύ σύντομα θα κυκλοφορούσε το τέταρτο κεφάλαιο της σειράς για το Super NES, το project ακυρώθηκε.

Το Final Fantasy II αποτέλεσε το πρώτο sequel στην ιστορία των video games, το οποίο δεν ακολουθούσε σεναριακά τα γεγονότα του προκατόχου του. Αυτή την φορά ο Sakaguchi μας διηγείται την ιστορία τεσσάρων νεαρών πολεμιστών, των οποίων οι γονείς σκοτώθηκαν ύστερα από την εισβολή της αυτοκρατορίας της Palamecia. Στην πορεία οι κεντρικοί χαρακτήρες αποφασίζουν να επαναστατήσουν ενάντια στην αυτοκρατορία και ξεκινούν ένα μακρύ ταξίδι με στόχο να αποκτήσουν πρόσβαση σε πανίσχυρα όπλα και μαγικά που θα τους βοηθήσουν να πετύχουν τον στόχο τους. Αξίζει να αναφέρουμε ότι κατά την διάρκεια της περιπέτειάς σας αρκετοί NPC μπαίνουν κατά διαστήματα στην ομάδα σας και κάποιοι από αυτούς πεθαίνουν δημιουργώντας ένα δραματικό κλίμα.

final-fantasy-ii

Πριν επεκταθούμε περισσότερο στο σύστημα μάχης και την εξέλιξη των χαρακτήρων σας οφείλουμε να δώσουμε τα εύσημα στους developers, οι οποίοι πραγματικά προσπάθησαν και κατάφεραν να προσφέρουν κάτι πραγματικά ιδιαίτερο χωρίς να επαναπαυτούν στις δάφνες τους. Στο Final Fantasy II καταργείται το παραδοσιακό leveling system με την χρήση των experience points, αντ' αυτού εφαρμόζεται ένα proficiency system. Κοινώς, όσο περισσότερο χρησιμοποιείτε ένα όπλο ή ένα spell αυξάνεται το proficiency σας σε αυτό και προκαλείτε περισσότερη ζημιά με τις επιθέσεις σας. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι οι παίκτες μπορούν να "κλέψουν" και να αναπτύξουν πολύ σύντομα τα abilities τους. Για παράδειγμα, το ένα μέλος του party μπορεί να επιτίθεται στο άλλο και το τρίτο να γιατρεύει τις πληγές του. Κατ΄ επέκταση με τον τρόπο αυτό τα δύο μέλη του party ανεβάζουν το proficiency τους στα όπλα και το τρίτο στο healing.

Στo δεύτερο κεφάλαιο της σειράς γνωρίσαμε επίσης τα Chocobos, τα συμπαθή πτηνά που μπορούν να σας μεταφέρουν με ασφάλεια και με ταχύτητα από το ένα μέρος του χάρτη σε κάποιο άλλο. Επίσης, εδώ είχαμε την πρώτη γνωριμία μας και με τον Cid, τον εφευρέτη-μηχανικό-πιλοτό, ο οποίος σας προσφέρει το αερόπλοιο του (με το κατάλληλο χρηματικό αντίτιμο πάντα) για τις μετακινήσεις σας στο World map. Τέλος, να αναφέρουμε ότι το Final Fantasy II δυστυχώς δεν εκτιμήθηκε από το κοινό όσο θα έπρεπε, αν και σε αυτό το γεγονός καθοριστικό ρόλο έπαιξε η τεράστια καθυστέρηση στην κυκλοφορία του εκτός συνόρων Ιαπωνίας.

To Ιαπωνικό προνόμιο
Τον Αύγουστο του 1990 και πριν ακόμη κυκλοφορήσει το πρώτο Final Fantasy στην Αμερική οι developers της Square συγκεντρώνουν για ακόμη μια φορά τις δυνάμεις τους και προσφέρουν στους Ιάπωνες παίκτες το τρίτο κεφάλαιο της σειράς. Αξίζει να αναφέρουμε ότι το πρωτότυπο Final Fantasy ΙΙΙ δεν έχει μεταφραστεί ποτέ στα αγγλικά. Η μόνη έκδοση στην αγγλική γλώσσα είναι το 3D remake του για το Nintendo DS που κυκλοφόρησε το 2007. Όπως και με τον προκάτοχό του το Final Fantasy III δεν μεταφέρθηκε στην Αμερική, καθώς η Square προσπαθούσε να εξοικειωθεί με το hardware του Super NES και δεν υπήρχε διαθέσιμο το απαραίτητο εργατικό δυναμικό για την μετάφραση του τίτλου και την μεταφορά του.

Το μελανό σημείο αυτής της κυκλοφορίας είναι αναμφισβήτητα το παιδικό και αφελές σενάριό της. Πιο συγκεκριμένα η περιπέτεια σας ξεκινά όταν τέσσερα μικρά ορφανά ανακαλύπτουν σε μια σπηλιά το Wind Crystal. To μαγικό αυτό αντικείμενο σας δίνει ένα μέρος της δύναμης του και σας αναθέτει να επαναφέρετε την ισορροπία στον κόσμο. Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό το σενάριο παρουσιάζει πάρα πολλές ομοιότητες με το αντίστοιχο του πρώτου Final Fantasy, αλλά και με αυτό του Final Fantasy V.

final-fantasy-iii

Εν τω μεταξύ, στο τρίτο κεφάλαιο επανήλθαν τα experience points και κατ' επέκταση το κλασικό leveling system. Η μόνη μεν, σημαντική δε προσθήκη είναι ο μηχανισμός των Jobs. Οι χαρακτήρες σας έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν διάφορα Jobs όπως White Mage, Black Mage, Fighter, Knight, Thief κ.ο.κ και ανάλογα με το Job τους αποκτούν πρόσβαση στα ανάλογα abilites. Ουσιαστικά τα Jobs δεν διαφέρουν ιδιαίτερα από τα classes του πρώτου Final Fantasy, παρόλα αυτά θα πρέπει να αναφερθούμε σε κάποιες εξ' αυτών που ξεχωρίζουν. Αρχικά είναι ο Dragoon που μπορεί να επιτίθεται από τον αέρα και ο Summoner που καλεί τα πανίσχυρα Summons, τα οποία στην πορεία καθιερώθηκαν ως ένα από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της σειράς. Τα Summons είναι πανίσχυρα μυθικά πλάσματα, όπως ο Bahamut, o Ifrit και η Shiva και αν τα επικαλεστείτε μέσα στην μάχη προκαλούν τεράστια ζημιά σε όλους τους αντίπαλους σας ή στα bosses.

O κόσμος του Final Fantasy III ήταν στην κυριολεξία τεράστιος και η διάρκειά του ήταν σαφώς μεγαλύτερη από τους προκατόχους του. Βέβαια όπως όλα τα πρώτα Final Fantasy έτσι και αυτό είναι ξακουστό για την αυξημένη δυσκολία του. Τέλος, άξια αναφοράς είναι η πολύ καλή δουλειά της Square Enix στο 3D remake του Final Fantasy III και ειλικρινά αν ανήκετε στους φίλους της σειράς οφείλεται να το προσθέσετε στην συλλογή σας.

final-fantasy-iii-ds

Έπεται συνέχεια
Κάπως έτσι ολοκληρώνεται η αναδρομή μας στην πρώτη περίοδο της σειράς Final Fantasy. To όραμα του Hironobu Sakaguchi ευτύχησε να τελεσφορήσει και γέννησε μια από τις πιο ιδιαίτερες σειρές και πιο εμπορικά επιτυχημένες σειρές του χώρου. Για του λόγου το αληθές να αναφέρουμε ότι συνολικά όλα τα κεφάλαια της σειράς έχουν πουλήσει περισσότερα από 100 εκατομμύρια αντίτυπα, όσο και η σειρά Sonic της Sega.

Ελπίζουμε πως μέσα από αυτό το αφιέρωμα σας παρουσιάσαμε αρκετές από τις άγνωστες πτυχές της σειράς, αλλά όπως προαναφέραμε στον πρόλογο του άρθρου το ταξίδι μας στον χρόνο δεν τελειώνει εδώ. Αυτή την εβδομάδα μείνετε συντονισμένοι στο GameWorld καθώς θα σας παρουσιάσουμε σε τρία ξεχωριστά reviews, τα Final Fantasy IV & V & VI κλείνοντας με αυτό τον τρόπο τον κύκλο της προ-Final Fantasy VII εποχής. Θα ήθελα να κλείσω το άρθρο με μια χαρακτηριστική δήλωση του Hironobu Sakaguchi: "Δεν νομίζω ότι έχω τα προσόντα να δημιουργήσω ένα καλό Action game. Πιστεύω ότι είμαι καλύτερος στο να διηγούμαι ιστορίες..."

User reviews

There are no user reviews for this listing.
To write a review please register or

Mόνο εγγεγραμμένοι χρήστες μπορούν να γράψουν σχόλια. Παρακαλούμε κάντε πρώτα Login στο site. Αν δεν έχετε λογαριασμό στο GameWorld τότε κάντε Register και στη συνέχεια Login.

Comments  

#1 tensazangetsu (Level 12) 07/03/2012 14:20
Μια πολυ πρωτοτυπη ιδεα που πιστευω οτι θα αξιοποιηθει πληρως.Για την ιστορια παντως,το datura ειναι το πιο "δυνατο" παραισθησιογονο στον πλανητη,που στο τελος προκαλει θανατο.
#2 +6 SirLvr (Level 27) 08/07/2013 11:20
Πολύ ωραία η παρουσίαση Παντελή, σαν να διαβάζω την εγκυκλοπέδια του Final Fantasy! :)
#3 +3 xarantrim (Level 6) 08/07/2013 17:26
ωραια και ευχαριστη παρουσιαση μπραβο
#4 +1 Okami (Level 10) 08/07/2013 23:44
Ωραίος Παντελή. Πραγματικά το απόλυτο αφιέρωμα που έχω διαβάσει για τη σειρά. Ξεκίνησα να παίζω απο το FF7 οπως και οι περισσοτεροι αλλα χαιρομαι που υπαρχουν τετοια αρθρα απο ανθρωπους που ασχολουνται.

Αναμενω και τα reviews! :-)
#5 luffiansunny (Level 9) 09/07/2013 00:48
Quoting Okami:
Ωραίος Παντελή. Πραγματικά το απόλυτο αφιέρωμα που έχω διαβάσει για τη σειρά. Ξεκίνησα να παίζω απο το FF7 οπως και οι περισσοτεροι αλλα χαιρομαι που υπαρχουν τετοια αρθρα απο ανθρωπους που ασχολουνται.

Αναμενω και τα reviews! :-)

+1 και από μένα. Πραγματικά αν και χρόνια παρακολουθώ την σειρά ομολογώ ότι δεν γνώριζα για ποιο λόγο ονομάστηκε έτσι.
#6 AntonKos (Level 17) 12/07/2013 21:30
". Όπως δήλωσε άλλωστε ο Sakaguchi σε μετέπειτα συνεντεύξεις του, η ονομασία Final Fantasy αντικατόπτριζε πλήρως την τότε ψυχοσύνθεσή του, τονίζοντας πως "εάν το παιχνίδι δεν πουλούσε είχα σκοπό να εγκαταλείψω την βιομηχανία των video games και να επιστρέψω στις σπουδές μου.""
Αυτο τα λεει ΟΛΑ φιλε Παντελη!
Το καλυτερο αφιερωμα για το ξεκινημα του FF. Ωραιος! :-)
#7 grotenfrod (Level 21) 13/07/2013 18:11
Μπράβο, άψογο άρθρο. Η σειρά που με έχει συντροφέψει από παιδί και ακόμα συνεχίζει. Χαίρομαι που ευδοκίμησε η τελευταία φαντασία του Sakaguchi.
#8 L0oKinG4FuN (Level 8) 10/09/2013 22:05
αναμνησεις :)
Notification