Αγώνες ταχύτητας από την θέση του...προπονητή.
Απομένουν δύο γύροι ακόμα και η Γερμανίδα οδηγός της ομάδας μας Claudia Dreyfass βρίσκεται στη δέκατη θέση, ενώ διαδραματίζεται ο τελευταίος αγώνας του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος και ο κινητήρας του αυτοκινήτου της είναι έτοιμος να παραδώσει πνεύμα. Είμαστε ακόμα εντός πλάνων, αλλά η αγωνία κορυφώνεται αφού σε περίπτωση που δεν καταφέρουμε να τερματίσουμε στη δεκάδα χάνουμε την όγδοη θέση στους κατασκευαστές, την οποία ζήτησε ο πρόεδρος της ομάδας στην αρχή της χρονιάς και ετοιμάζουμε βαλίτσες για αποχώρηση από την Αυστραλιανή εταιρεία Predator. Τα σχεδόν πέντε λεπτά που απέμειναν, φάνηκαν τόσο πολλά και ο απλός τερματισμός μας έδωσε τεράστια ικανοποίηση. Μοιάζει σαν να μην είχαμε καταφέρει τίποτα, αλλά αν είχατε ζήσει μαζί μας κατά τη διάρκεια της χρονιάς όλες αυτές τις δυσκολίες, σίγουρα θα μας θεωρούσατε νικητές.
Όχι επειδή νικήσαμε όλους τους αντιπάλους μας. Απεναντίας. Νικήσαμε τον ίδιο μας τον εαυτό. Ξεπεράσαμε όλες τις δυσκολίες που μας έτυχαν και τερματίσαμε σε μία θέση που μόνο εμείς πιστεύαμε ότι μπορούμε να καταφέρουμε. Η όγδοη θέση, όμως, που λάβαμε στο συγκεκριμένο πρωτάθλημα ήταν μόνο ένα μέρος της πενταετούς παρουσίας μου στους "Αυστραλούς". Σήμερα θα σας παρουσιάσουμε όλα όσα συμβαίνουν πριν από τους αγώνες αλλά και κατά τη διάρκεια αυτών, όλα όσα πρέπει να κάνετε δηλαδή, για να μπορέσετε να απολαύσετε ένα σχετικά καλό sports management, το Motorsport Manager.
To ρεαλιστικό management της Sega ξεκίνησε την ανάπτυξή του από την Βρετανική Playsport Games μέσα σε ένα δωμάτιο με τα μέλη της εταιρείας ανάπτυξής του να δηλώνουν πολλές φορές στο παρελθόν ότι αν δεν είχε τόσο μεγάλη επιτυχία το Football Manager δε θα είχαν σκεφτεί την ιδέα ποτέ, αφού έβλεπαν την επιτυχία του συγκεκριμένου παιχνιδιού για τους φίλους του ποδοσφαίρου. Έτσι, αποφάσισαν να δημιουργήσουν κάτι αντίστοιχο για τους φίλους του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Στο Motorsport Manager καλείστε να αναλάβετε μία ομάδα Formula και να την οδηγήσετε στην κορυφή. Μην περιμένετε ένα εύκολο ταξίδι, ειδικά αν δεν είστε και γνώστες του αντικειμένου. Θα χρειαστείτε γερά νεύρα, πολλή αποτυχία, τύχη και υπομονή και ίσως καταφέρετε κάτι. Θα ζήσετε μία πραγματική εξομοίωση μηχανοκίνητου αθλητισμού, με όλα αυτά τα αρνητικά που προσφέρει απλόχερα στους συμμετέχοντες, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας των πρωτοκλασάτων εταιρειών και τις φανφάρες των πανηγυρισμών.
Το συγκεκριμένο genre καταφέρνει να δημιουργήσει ιστορίες. Όσοι ασχολείστε με αυτό, σίγουρα θυμάστε π.χ. την ομάδα που καταφέρατε να πάτε από την Β' Κατηγορία Ελληνικού Πρωταθλήματος στα σαλόνια της Superleague ή το Champions League, που διεκδικήσατε κάποτε με τον Παναθηναϊκό (παρακαλώ όχι σχόλια για αυτό). Έτσι και στο Motrosport Manager θα δημιουργήσετε τη δική σας ιστορία. Σίγουρα δε θα είναι τόσο "πιασάρικη", αφού οι ομάδες που έχετε στη διάθεσή σας δεν είναι αληθινές, αλλά εσείς μπορεί να είστε πολύ περήφανοι για αυτή, αφού θα έχετε αφιερώσει πολλές ώρες αναζητώντας τις καλύτερες λύσεις σε κάθε περίπτωση. Μην περιμένετε όμως, να τη διηγηθείτε πουθενά, γιατί το πιθανότερο είναι να σας πάρουν με τις πέτρες, εκτός αν απευθύνεστε σε φίλους του συγκεκριμένου τύπου αθλητισμού.
Γίνετε ο ηγέτης της ομάδας σας
Η συνολική βιομηχανία των video games δεν ασχολήθηκε ποτέ για μεγάλο χρονικό διάστημα με το management αγώνων αυτοκινήτων. Ουσιαστικά οι 4-5 παρουσίες τέτοιων games στην ιστορία του χώρου, αν εξαιρέσεις τα άπειρα προχειροφτιαγμένα browser games, δεν κατάφεραν ποτέ να προκαλέσουν ουσιαστικό «ταρακούνημα». Αυτό πάντα ερχόταν σε αντίθεση με το πολύ επιτυχημένο άθλημα της Formula 1, που καταφέρνει εδώ και δεκαετίες να προκαλεί φρενίτιδα σε μικρούς και μεγάλους, με τις χώρες να σφάζονται για το ποια θα φιλοξενήσει στις πίστες της έστω έναν αγώνα. Το Motorsport Manager φαίνεται να αρπάζει την ευκαιρία να συγκινήσει όλους αυτούς τους φίλους και προσφέροντας μία μεγάλη γκάμα στο gameplay του καταφέρνει να δελεάσει ακόμα και τους πιο «άπιστους Θωμάδες» για να το δοκιμάσουν, χωρίς να σημαίνει όμως ότι θα ξετρελαθούν, αφού οι ελλείψεις του καταφέρνουν να λάμψουν δια της απουσίας τους.
Ξεκινάτε το Motorsport Manager φτιάχνοντας τον χαρακτήρα σας. Όχι ότι έχει και πολλή σημασία, αλλά θα μπορούσε να έχει λίγο περισσότερη ποικιλία στη δημιουργία του χαρακτήρα, αν και προκαλεί θετική εντύπωση η παρουσία δύο φίλων και διάφορων attributes που αποκτάτε αναλόγως με το παρελθόν σας. Εν συνεχεία επιλέγετε το πρωτάθλημα που θέλετε να αγωνιστείτε καθώς και την ομάδα σας. Οι ομάδες δεν είναι οι γνωστές από τον χώρο της Formula και στην ουσία επιλέγετε ανάλογα με τα ποσοστά τους, τα χρήματα που έχουν διαθέσιμα, καθώς και την αναμενόμενη θέση τερματισμού. Όπως σε όλα τα management αθλητισμού, έτσι και στο Motorsport Manager όσο πιο "κακή" είναι η ομάδα σας, τόσο πιο δύσκολο θα είναι και να τη φτάσετε στην κορυφή. Το tutorial που θα αναγκαστείτε να παρακολουθήσετε για να μάθετε τους βασικούς μηχανισμούς θεωρούμε ότι θα σας σπαταλήσει πολύτιμο χρόνο στην αρχή της χρονιάς, γι’αυτό και προτείνουμε μετά την κατανόηση τους να αρχίσετε εξ αρχής. Κατά τη διάρκεια αυτού σε όποια κατηγορία και να επιλέξετε να κινηθείτε, θα σας γίνετε αναλυτική περιγραφή για το που χρησιμεύει και πως χρησιμοποιείτε.
Εκτός αγώνων είστε υπεύθυνοι για ότι αφορά τα μονοθέσια σας, τους οδηγούς και τους μηχανικούς σας, καθώς και τη συμπεριφορά τους και την εικόνα της ομάδας σας προς τα έξω, που καταφέρνει να φέρει χορηγούς και οπαδούς. Όσον αφορά τα μονοθέσια, κανονίζετε τη βελτίωση όλων των μηχανικών και εξωτερικών μερών τους, τη σωστή τοποθέτησή τους, τις επισκευές που τυχόν χρειάζονται καθώς και τα ποσά που θα κρατούνται σε κάθε αγώνα για τα μονοθέσια της νέας χρονιάς. Όταν περάσει επιτέλους η πρώτη χρονιά, θα καταλάβετε, γιατί κρατούσατε τα πολύτιμα χρήματα σας για την επόμενη, αφού θα κατασκευάσετε εξ αρχής τα αυτοκίνητα σας και θα διαλέξετε ακόμα και την εμφάνισή τους, όπως επίσης και τα χρώματα που θα τα διακοσμούν. Μία πολύ ευχάριστη πινελιά στο κατά τα άλλα πολύ σοβαρό Motorsport Manager.
Για το έμψυχο δυναμικό της ομάδας σας δεν έχουμε να πούμε και πολλά, μιας και δεν έχει γίνει και πολύ προσεκτική δουλειά. Αρχικά, ξεκινάτε με συγκεκριμένους οδηγούς και μηχανικούς που ως γνήσιος "ανακατώστρας" που σέβεται τον εαυτό του, θα τους αλλάξετε. Όχι ότι είναι αναγκαστικό, αλλά κάνοντας τα σχετικά scouting θα βρείτε πολύ ανώτερους που ενδιαφέρονται για την ομάδα σας και κάποια στιγμή θα αναγκαστείτε να το κάνετε, είτε με το πέρας των συμβολαίων είτε ξαφνικά. Κάθε οδηγός έχει συγκεκριμένα attributes που επηρεάζονται από την ηλικία του και τις επιτυχίες ή τις αποτυχίες του. Επιπλέον, διαθέτει και συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που επηρεάζουν την απόδοσή του στους αγώνες, όπως για παράδειγμα ο εθισμός ενός επιτυχημένου οδηγού στα γρήγορα μονοθέσια, που θα τον κάνει ανυπόμονο και επικίνδυνο με ένα πιο αργό. Επίσης και οι μηχανικοί έχουν συγκεκριμένα attributes χωρίς όμως αυτά να επηρεάζονται κάπως και το μόνο το οποίο συμμετέχουν να είναι οι νέες ιδέες για εξέλιξη των εξαρτημάτων σας και η σχέση η οποία αποκτούν με τους οδηγούς σας, που όσο καλύτερη είναι τόσο πιο πολύ συντονίζονται σε αγώνες και pit stops.
Μεγάλο αρνητικό αποτελεί η απουσία προσωπικής συνομιλίας με το ανθρώπινο δυναμικό της ομάδας σας, αφού ο μόνος τρόπος για να επικοινωνήσετε με τα μέλη της ομάδας σας είναι μέσω της άρνησης ή της ανοχής σε κάποιο αίτημα τους. Αν αναλογιστεί κανείς ότι πολλές φορές θέλατε να αναγκάσετε κάποιον οδηγό να τρέξει καλύτερα ή αν εμψυχώσετε ένα νεαρό, ώστε να είναι καλύτερος στο μέλλον τότε καταλαβαίνετε τι πραγματικά προκαλεί η απουσία της συγκεκριμένης λειτουργίας. Για την εικόνα που βγάζει η ομάδα σας προς τα έξω, μπορείτε να φτιάξετε καλύτερες εγκαταστάσεις, να επηρεάσετε συμβούλια σχετικά με τους κανονισμούς, να δώσετε καυστικές απαντήσεις στις συνεντεύξεις που θα συμμετάσχετε και να ανέχεστε ακόμα και τις πιο τρελές απαιτήσεις των οδηγών σας, σαν τη μανιώδη επιθυμία μίας οδηγού μας να ξεκινήσει μαθήματα για πιλότους.
Εντός αγώνων, υπάρχουν δύο διαθέσιμα μέρη για να αποδείξετε την ικανότητά σας στη διαχείριση κρίσιμων καταστάσεων. Οι δοκιμαστικές διαδρομές και ο επίσημος αγώνας. Στις δοκιμαστικές διαδρομές πρέπει να σετάρετε σωστά τα μονοθέσια σας, ώστε να λάβετε την καλύτερη δυνατή θέση και να αποκτήσετε γνώση σχετικά με τα δύσκολα σημεία της πίστας. Στο HUD θα σας δίνονται όλες οι απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με τις συνθήκες κάθε πίστας, όπως ο καιρός, η ολισθηρότητα του οδοστρώματος και η τριβή και αναλόγως θα πρέπει να δοκιμάζετε διαφορετικούς συνδυασμούς ελαστικών και σεταρισμάτων, ώστε να είστε έτοιμοι για οτιδήποτε εντός αγώνα.
Επιπλέον, σας δίνεται η δυνατότητα να επιλέξετε τον τρόπο που θέλετε να οδηγούν οι οδηγοί σας και αν επιθυμείτε τα πάντα να συμβαίνουν σε γρήγορη κίνηση, ώστε να τελειώνετε πιο γρήγορα. Τέλος, έχετε την επιλογή να μη συμμετέχετε σε αυτή τη διαδικασία και να την αφήσετε στην τύχη της, που δεν συνιστάται καθόλου, μιας και συνήθως καταλαμβάνετε χειρότερες θέσεις αλλά και δεν αποκτάτε την απαραίτητη γνώση. Από την άλλη μεριά έχετε τον αγώνα. Κάθε αγώνας έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες και εξ αρχής θα πρέπει να διαμορφώσετε τη στρατηγική σας.
Εκμεταλλευόμενοι τις γνώσεις που αποκτήσατε κατά τις δοκιμαστικές θα σετάρετε και πάλι τα μονοθέσιά των οδηγών σας, σύμφωνα πάντα με τις προτάσεις των μηχανικών. Μετά θα επιλέξετε πόσα καύσιμα θα έχετε πάνω σας και τι λάστιχα θα φοράτε. Συμβουλεύεστε πάντα τις διαθέσιμες πληροφορίες που προσφέρονται στο υπερπλήρες HUD, όπως αναφέραμε και παραπάνω. Το τελευταίο πράγμα που θα κανονίσετε πριν την έναρξη του αγώνα είναι ο τρόπος που επιθυμείτε να οδηγεί κάθε οδηγός σας. Από εκεί και πέρα, θα πρέπει να κανονίζετε τα pit stops σας σωστά και αν θέλετε να αλλάξει κάτι στον τρόπο οδήγησης. Φυσικά, κάθε απρόσμενη εξέλιξη πρέπει να αντιμετωπιστεί από εσάς και οι οδηγοί σας πολλές φορές θα σας κάνουν παράπονα ή θα σας δίνουν συμβουλές.
Η συνολική διάρκεια κάθε χρονιάς που θα παίξετε εξαρτάται από το πρωτάθλημα που θα επιλέξετε. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι στο μικρότερο των τουλάχιστον δέκα αγώνων θα χρειαστείτε τέσσερεις με πέντε ώρες, αν στις επιλογές βάλετε μικρούς αγώνες, ενώ στα μεγαλύτερα μπορεί μέχρι και οχτώ. Αν στην αρχή της χρονιάς επιλέξετε πλήρεις αγώνες με πάνω από 40 γύρους, καταλαβαίνετε ότι κάθε χρονιά μπορεί να διαρκέσει και 40 ώρες. Το πόσες χρονιές θα παίξετε δε θα σας το πω εγώ, αλλά καλό είναι να θέσετε υψηλούς στόχους, που πρώτον για να τους εκπληρώσετε θα πρέπει να περάσουν αρκετές χρονιές και δεύτερον δε θα σας δοθεί σίγουρα η δυνατότατα να τους πραγματοποιήσετε στην πρώτη σας χρονιά. Για επιπλέον κούρσες, μπορείτε εκτός από το career mode να συμμετέχετε και σε single race καθώς και τα challenges, που είναι απλά συγκεκριμένα σενάρια. Χωρίς να το ξέραμε, εμείς διαλέξαμε το πιο δύσκολο σενάριο από μόνοι μας, έχοντας ακόμα πλήρη άγνοια για τα challenges. Όχι ότι το μετανιώσαμε, αλλά δύο νίκες σε πέντε χρόνια δεν το λες και επιτυχία.
To Football Manager των γρήγορων.
Κάθε εμπόδιο για καλό
Γνωστή η παροιμία από ταλαιπωρημένους ανθρώπους προηγουμένων δεκαετιών. Στις μέρες μας όμως, που η τεχνολογία έχει φτάσει σε τέτοια επίπεδα και οι λύσεις σε όλα τα προβλήματα είναι άπειρες, δε μπορούμε να το αποδεχτούμε. Ειδικά όταν αυτά τα εμπόδια σου κόβουν τη θέα. Μία θέα, την οποία μπορείτε να επιλέξετε ανάμεσα από δύο διαφορετικά settings γραφικών, όπου εκεί χρησιμοποιείτε η επίσης πασίγνωστη παροιμία "πάρε τον ένα και χτύπα τον άλλο". Εννοείται ότι γραφικά συναντάτε μόνο στους αγώνες ή στα δοκιμαστικά, αφού όλο το υπόλοιπο θέμα αποτελείται από γράμματα και σελίδες σχετικά με όλα όσα αναφέραμε παραπάνω.
Κατά τη διάρκεια των αγώνων, μπορείτε να επιλέξετε ανάμεσα σε προβολή δύο διαστάσεων, τη γνωστή από τα παλιά manager ποδοσφαίρων με τα μπαλάκια, κατά την οποία δε βλέπετε τίποτα το ενδιαφέρον και απλά ενημερώνεστε γρήγορα για αυτά που πρέπει και την 3D απεικόνιση. Εκεί, τα πράγματα είναι κάπως καλύτερα και τα μονοθέσια σας φαίνονται από μία μακρινή κάμερα ψηλά στους αιθέρες, την οποία μπορείτε να κινήσετε ώστε να βλέπετε καλύτερα. Όχι ότι θα καταφέρετε και πολλά, αφού οι περιορισμοί είναι τεράστιοι. Παρόλα αυτά, θα έχετε τη δυνατότητα να απολαύσετε σχεδόν ικανοποιητικά τις ελάχιστες προσπεράσεις που θα κάνετε, μιας και οι αντίπαλοι κάνουν πολύ σπάνια λάθη, ενώ οι οδηγοί σας συνεχώς.
Απεργία δημοσιογράφων
Έχετε δει ποτέ αγώνα Formula 1 χωρίς τις γνωστές φωνές των δημοσιογράφων; Αν δεν το έχετε κάνει μην το κάνετε και αν το έχετε πράξει ήδη ξέρετε ακριβώς τι εννοούμε. Στον πρώτο γύρο είναι απίστευτο, στον δεύτερο συγκινητικό, στον τρίτο όμορφο και στον τεσσαρακοστό είσαι ήδη σε άλλο κανάλι ή στο PS4 σου παίζοντας κάτι τελείως διαφορετικό. Αυτό συμβαίνει επειδή δεν υπάρχει κάτι το διαφορετικό στο να ακούσεις, παρά μόνο τους ίδιους ακριβώς ήχους από όλα τα αυτοκίνητα ανεξαρτήτως ποιότητας. Φανταστείτε κάτι παρόμοιο με βαρετή μουσική στα διαλλείματα, κατά τα οποία εσείς θα πρέπει να κάνετε όλα όσα αναφέραμε στο κομμάτι του gameplay που πρέπει να γίνουν εκτός πίστας.
Πρέπει να τονιστεί ότι δεν έχει γίνει κακή δουλειά στον ήχο, απλά τα ελάχιστα πράγματα που προσφέρονται στο συγκεκριμένο είδος θα μπορούσαν να γίνουν καλύτερα και ίσως η παρουσία αληθινών φωνών σε συνεντεύξεις και ενδοεπικοινωνία να έδιναν μία πιο ευχάριστη πινελιά στο μουντό ήχο του Motorsport Manager.
Ένα δύσκολο εγχείρημα
Οι ειδικοί επιμένουν εδώ και αρκετά χρόνια ότι η Formula 1 έχει αλλάξει. Έχει αλλάξει προς το χειρότερο επειδή πλέον, για λόγους ασφαλείας, δεν επιτρέπονται μεγάλα ρίσκα. Έχει αλλάξει επειδή πλέον δεν υπάρχουν πολλές προσπεράσεις. Έχει αλλάξει γιατί το πρότυπο James Bond που αντικατοπτρίζει πλέον είναι ξεπερασμένο και απόμακρο προς τον κόσμο. Έχει αλλάξει επειδή πλέον δεν είναι το άθλημα των οδηγών, αλλά των κατασκευαστών και έχει απομακρύνει πολύ κόσμο που υποστήριζε μικρότερες ομάδες.
Κάπου εκεί, ξεπετάχτηκε και το Motorsport Manager που πολύ έξυπνα σκέφτηκε ότι σε ένα άθλημα που έχει γίνει 100% μανατζερίστικο θα καταφέρει να δώσει μία πλήρη εμπειρία. Και μπορούμε να πούμε ότι το καταφέρνει πολύ καλά. Απλώς, αγώνες ταχύτητας σημαίνει ΤΑΧΥΤΗΤΑ και η ταχύτητα σημαίνει αδρεναλίνη. Αδρεναλίνη λοιπόν δεν θα πάρετε από το Motorsport Manager ούτε αν το βάλετε κάτω και το πατάτε με τις ώρες. Αυτό που θα πάρετε είναι μία τρομερή ικανοποίηση σε ενδεχόμενες επιτυχίες και προσέξτε, επιτυχίες σχετικές με αυτά που μπορούσατε να κάνετε. Σε περίπτωση λοιπόν, που θέλετε να το παίξετε, να είστε προετοιμασμένοι για μεγάλη αίσθηση ικανοποίησης και αγωνίας, αλλά σε καμία περίπτωση αίσθηση ταχύτητας.
Θετικά:
- Πλούσιο Gameplay
- Ρεαλιστική εξομοίωση χωρίς περιττές φανφάρες
- Διάφορες επιλογές σχετικά με την απεικόνιση των αγώνων
- Έντονο αίσθημα ικανοποίησης στις επιτυχίες σας
Αρνητικά:
- Ανεπαρκή γραφικά
- Μουντός ήχος
- Μηδενική αίσθηση ταχύτητας
- Σοβαρά προβλήματα με την κάμερα
Βαθμολογία
Γραφικά: 6
Ήχος: 6
Gameplay: 7
Αντοχή: 7.5
Γενικά: 7
Απευθύνεται μόνο στους φανατικούς φίλους της Formula 1.
Χρήστος Καπάνταης
Comments
Προσωπικά δεν πρόκειται να το παίξω γιατί όπως πίστευα και πριν δω το review του Χρήστου, το μανατζεριλίκια είναι κυρίως για το ποδόσφαιρο, άντε και για το μπάσκετ όπου ειδικά στο 1ο κάνεις μεταγραφές 18άδας και ορίζεις συστήματα, κινήσεις, τακτικές, σε γήπεδο 11x11 και έχεις ελευθερία επιλογών. Στην F1 δεν βρίσκω κάποιο νόημα γιατί περιορίζεσαι.
Το πρώτο θετικό είναι στην προβολή αγώνα. Ο παίχτης έχει απόλυτο έλεγχο της στρατηγικής και μπορεί με σωστές επιλογές τις σωστές στιγμές να κερδίσει όσο περισσότερα μπορεί, ενώ ένα λάθος μπορεί να κοστίσει ολόκληρο τον αγώνα.
Το δεύτερο αρνητικό είναι ο έλεγχος της ομάδας εκτός αγώνα. Το παιχνίδι εκτός πίστας είναι arcade. Και η εξέλιξη του μονοθεσίου, και τα μέλη της ομάδας (σύνολο 6, 2 βασικοί οδηγοί, 1 ρεζέρβα, 3 αρχιμηχανικοί) είναι ελλιπή στο πως λειτουργεί μια ομάδα F1.
ΥΓ: Το παιχνίδι θα ωφελούνταν αν είχε και τα δικαιώματα των ομάδων και των πιστών. Είναι κρίμα το grand prix του Μονακό πχ να το αναφέρει ως South Africa GP. Ευτυχώς υπάρχουν τα mods που αλλάζουν τα ονόματα.
μανο είναι αναλόγως πως το ζεις ως προς το αγχος και την κατασκευή του μονοθεσιου