To νέο έπος του Hideo Kojima.
Πριν από λίγες μέρες η έλευση του Metal Gear Solid V: The Phantom Pain έδωσε τέλος στην μακρόχρονη αναμονή εκατομμυρίων παικτών ανά την υφήλιο. Η πρόσφατη δημιουργία της Kojima Productions έγινε αντικείμενο συζήτησης πριν καν κυκλοφορήσει, λόγω της αποχώρησης του Hideo Kojima από την Konami. Όπως είναι φυσικό, η αποχώρηση του δημιουργού και του βασικού εμπνευστή της σειράς Metal Gear Solid από την ιαπωνική εταιρεία μας έκανε να ανησυχούμε για την ποιότητα του τελικού προϊόντος. Συν τις άλλοις, εδώ έχουμε να κάνουμε με το κύκνειο άσμα του Snake, καθώς το The Phantom Pain αποτελεί το τελευταίο κεφάλαιο της σειράς και κατ' επέκταση την ολοκλήρωση του οράματος του Hideo Kojima. Θα ήταν κρίμα λοιπόν αν η αυλαία δεν έπεφτε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Εν τω μεταξύ, το εξαιρετικό Metal Ground Solid: Ground Zeroes που κυκλοφόρησε την άνοιξη του 2014 μας άνοιξε ακόμη περισσότερο την όρεξη για το The Phantom Pain. Για το Ground Zeroes γράφτηκαν και ακούστηκαν πολλά πέρυσι, κυρίως λόγω της μικρής διάρκειάς του, καθώς η Konami κάλλιστα θα μπορούσε να το κυκλοφορήσει με την μορφή demo, όπως λόγου χάρη είχε συμβεί στην περίπτωση του Tanker demo του Metal Gear Solid 2. Κακά τα ψέμματα όμως η συγκεκριμένη κυκλοφορία αποτέλεσε έναν ιδανικό “πρόλογο”, δίνοντάς μας παράλληλα μια πρώτη εικόνα για το τι θα επακολουθήσει στην συνέχεια.
Χωρίς να μακρηγορούμε περαιτέρω λοιπόν πάμε να δούμε αν το νέο πνευματικό παιδί του Hideo Kojima καταφέρνει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μας, οι οποίες για να είμαστε ειλικρινείς είναι υψηλότατες, καθότι η σειρά κουβαλά μια τεράστια κληρονομιά στις πλάτες της. Θα καταφέρει άραγε ο Snake/Big Boss να κερδίσει ένα τελευταίο χειροκρότημα πριν αποσυρθεί για πάντα στις σκιές;
Τα σκυλιά του πολέμου
Από χρονολογικής πλευράς βρισκόμαστε στο 1984, κοινώς έχουν περάσει εννιά χρόνια από τα γεγονότα του Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Η στρατιωτική οργάνωση Militaires Sans Frontieres του κεντρικού πρωταγωνιστή Big Boss έχει καταστραφεί και ο τελευταίος βρίσκεται σε κώμα σε ένα κυπριακό νοσοκομείο. Εκεί η οργάνωση Cipher στέλνει έναν δολοφόνο για να σας αποτελειώσει, αλλά εν τέλει καταφέρνετε να σωθείτε με την βοήθεια ενός μυστηριώδους άνδρα που αυτοαποκαλείται Ishmael. Στην πορεία ο Big Boss ιδρύει μια νέα μισθοφορική στρατιωτική οργάνωση με την ονομασία Diamond Dogs και αποφασίζει να αναζητήσει τα ίχνη της Cipher με στόχο να την εκδικηθεί.
Με δεδομένο ότι το Metal Gear Solid 4 είχε δεχθεί έντονη κριτική για την υπερβολική διάρκεια των cutscenes θα λέγαμε ότι εδώ ο Kojima βρίσκει την πολυπόθητη χρυσή τομή. Το Metal Gear Solid V: The Phantom Pain είναι “κινηματογραφικό”, αλλά δεν το παρακάνει. Συν τις άλλοις, ο τρόπος με τον οποίο ο Iάπωνας developer σκηνοθετεί το δημιούργημά του είναι το λιγότερο μαεστρικός, κάτι που φαίνεται από πολύ νωρίς και συγκεκριμένα από τον πρόλογο της ιστορίας. Εκεί όπου μεταξύ άλλων βλέπουμε τον Big Boss να συνέρχεται σταδιακά από τα τραύματά του, αλλά και να συνειδητοποιεί ότι πλέον έχει χάσει ένα χέρι του, ενώ δεκάδες θραύσματα εξακολουθούν να παραμένουν καρφωμένα στο κρανίο του και σε άλλα σημεία του σώματός του.
Το σενάριο κερδίζει τις εντυπώσεις, όχι λόγω της πρωτοτυπίας του, αλλά γιατί είναι εξαιρετικά καλογραμμένο με αρκετές συγκινητικές στιγμές και δεκάδες ανατροπές που θα κρατήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον σας από την αρχή μέχρι το τέλος. Να προσθέσουμε εδώ ότι τα γεγονότα λαμβάνουν χώρα κατά την διάρκεια της εισβολής της Σοβιετικής Ένωσης στο Αφγανιστάν, αλλά και εν μέσω του εμφυλίου πολέμου της Αγκόλα. Κατόπιν αυτού, η πλειοψηφία των επιχειρήσεων σας λαμβάνει χώρα στα συγκεκριμένα εδάφη. Όπως είναι αναμενόμενο βέβαια, όλα τα πραγματικά ιστορικά γεγονότα φιλτράρονται μέσα από το εξαιρετικά πλούσιο lore της σειράς Metal Gear Solid. Στην δική μας περίπτωση αφιερώσαμε αρκετό χρόνο για να ακούσουμε όλα τα διαθέσιμα cassette tapes με στόχο να εντρυφήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο στο lore και να αποκτήσουμε μια όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη εικόνα της ιστορίας.
Φτιάξε τον απόλυτο μισθοφορικό στρατό
Όπως προαναφέραμε ο βασικός στόχος σας στο Metal Gear Solid V: The Phantom Pain είναι να εκδικηθείτε την οργάνωση Cipher. Για να πετύχετε βέβαια τον σκοπό σας θα χρειαστεί να δημιουργήσετε εκ του μηδενός έναν μισθοφορικό στρατό, να επεκτείνετε την βάση σας (Mother Base), αλλά και να αναλάβετε δεκάδες αποστολές. Οι αποστολές αυτές περιλαμβάνουν την καταστροφή συγκεκριμένων στρατηγικών στόχων, την διάσωση διαφόρων αιχμαλώτων ή την εκτέλεση διαφόρων υψηλόβαθμων στρατιωτικών.
Όσοι από εσάς είχατε ασχοληθεί με το περσινό Ground Zeroes θα διαπιστώσετε ότι τα πράγματα δεν έχουν αλλάξει ιδιαίτερα όσον αφορά το μοντέλο χειρισμού, αλλά και τους μηχανισμούς του gameplay. Για την ακρίβεια η περσινή δημιουργία της Kojima Productions μπορεί να χαρακτηριστεί ως μια μικρογραφία του The Phantom Pain. Σε πρώτη φάση το μέγεθος του χάρτη είναι τουλάχιστον δεκαπλάσιο από το αντίστοιχο της Camp Omega, της τοποθεσίας δηλαδή στην οποία λάμβανε χώρα το Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Αν συνυπολογίσουμε και το γεγονός ότι εδώ έχουμε δύο ουσιαστικά χάρτες, έναν στο Αφγανιστάν και έναν στα σύνορα του Ζαΐρ με την Αγκόλα είναι φανερό ότι θα χρειαστεί να αφιερώσετε αρκετές ώρες για να τους εξερευνήσετε σπιθαμή προς σπιθαμή. Στον δεύτερο χάρτη μάλιστα θα συναντήσετε και στρατιώτες μικρής ηλικίας, μια εικόνα που αν μη τι άλλο σοκάρει.
Εν τω μεταξύ, όπως είχε συμβεί στο Ground Zeroes, έτσι και εδώ θα εκτιμήσετε την απόλυτη ελευθερία κινήσεων που σας παρέχεται. Για να πάτε από ένα τυχαίο σημείο Α στο Β δεν υπάρχει μόνο ένας τρόπος και κατ' επέκταση οι διάφορες αποστολές μπορούν να προσεγγιστούν όπως εσείς επιθυμείτε. Λόγου χάρη πολύ νωρίς θα σας ζητηθεί να εκτελέσετε έναν Σοβιετικό αξιωματικό, αλλά το πώς θα ολοκληρώσετε αυτή την αποστολή είναι καθαρά στο δικό σας χέρι. Καταρχήν μπορείτε να μεταβείτε στην τοποθεσία της αποστολής με τα πόδια, οδηγώντας κάποιο όχημα ή καβάλα στο άλογό σας. Στην πορεία οι επιλογές που έχετε στην διάθεσή σας είναι επίσης αρκετές, όπως να καρφώσετε μια σφαίρα στο μέτωπο του αξιωματικού με το sniper rifle σας, να χρησιμοποιήσετε εκρηκτικά για να ανατινάξετε το κτήριο στο οποίο βρίσκετε ή ακόμη και να τον κοιμίσετε (με αναισθητικά βέλη ή με κεφαλοκλείδωμα) και μετά να τον κάνετε extract με το ελικόπτερο σας.
Σε γενικές γραμμές το Metal Gear Solid V: The Phantom Pain φλερτάρει έντονα με τον χαρακτηρισμό open world, αν και κάτι τέτοιο δεν ισχύει στο 100% τουλάχιστον στις βασικές αποστολές. Στα side ops αντίθετα είστε ελεύθεροι να κινηθείτε σε όποιο σημείο επιθυμείτε, συλλέγοντας παράλληλα προμήθειες, εξουδετερώνοντας τις περιπολίες ή τα φυλάκια των αντιπάλων σας, απελευθερώνοντας αιχμαλώτους κ.ο.κ.
Η μέθοδος του Big Boss
Οι δύο χάρτες στους οποίους λαμβάνει χώρα το παιχνίδι είναι αρκετά αχανείς, παρόλα αυτά έχετε στην κατοχή σας όλα τα απαραίτητα εφόδια για να μετακινηθείτε γρήγορα από το ένα μέρος σε κάποιο άλλο, αλλά και για να εντοπίσετε τους αντίπαλους στρατιώτες. Λόγου χάρη με τα κιάλια σας μπορείτε να δείτε σε μακρινή απόσταση, να κάνετε zoom πάνω στους φρουρούς και να τους κάνετε tag. Με αυτό τον τρόπο θα γνωρίζετε ανά πάσα στιγμή την θέση τους και το μονοπάτι που ακολουθούν στις περιπολίες τους. Όσον αφορά την μετακίνησή σας τώρα μια αρκετά αξιόπιστη λύση είναι το άλογο, με δεδομένο ότι κινείται γρήγορα και μπορεί να σκαρφαλώσει χωρίς ιδιαίτερο πρόβλημα τα κατσάβραχα.
Όπως και στα προηγούμενα κεφάλαια της σειράς βέβαια το βασικό δίλημμα πριν από κάθε αποστολή είναι αν θα πάτε με stealth ή με γιουρούσι. Στην πρώτη περίπτωση εάν είστε αρκετά ικανοί υπάρχει η δυνατότητα να ολοκληρώσετε την αποστολή σας χωρίς να ανοίξει ρουθούνι. Εάν επιλέξετε την δεύτερη προσέγγιση όμως θα χρειαστεί να έχετε καλό εξοπλισμό, καθώς οι εχθροί δεν αστειεύονται και το τελευταίο που θα θέλατε να πάθετε είναι να σας κυνηγά ένα ελικόπτερο ή μια διμοιρία από tanks.
Το οπλοστάσιό σας -τουλάχιστον στην αρχή- είναι αρκετά ταπεινό, καθώς έχετε στην διάθεση σας ένα πιστόλι με αναισθητικά βέλη και ένα assault rifle. Αμφότερα είναι εξοπλισμένα με σιγαστήρα. Στην πορεία βέβαια αποκτάτε σταδιακά πρόσβαση σε περισσότερα όπλα, αλλά και σε διάφορα ακόμη χρήσιμα gadgets. Συν τις άλλοις, έχετε την δυνατότητα να ακινητοποιήσετε τους αντίπαλους στρατιώτες (πιάνοντάς τους με κεφαλοκλείδωμα) και να τους αποσπάσετε διάφορες πληροφορίες. Στην πορεία καλείστε να αποφασίσετε την τύχη τους, κοινώς να τους ρίξετε αναίσθητους ή να τους ξεπαστρέψετε με το μαχαίρι σας. Να σημειωθεί εδώ ότι για να αποσπάσετε πληροφορίες ή για να καταλάβετε εν πάση περίπτωση το τι ακριβώς λένε οι εχθροί σας θα χρειαστείτε μεταφραστή. Για να βρείτε τον μεταφραστή τώρα σε κάθε περιοχή θα πρέπει προηγουμένως να έχετε ολοκληρώσει την σχετική αποστολή.
H τεχνητή νοημοσύνη των φρουρών κινείται σε υψηλότατα επίπεδα και θα λέγαμε ότι αποτελεί πλέον σημείο αναφοράς για όλα τα stealth games της αγοράς. Για παράδειγμα, αν ακούσουν έναν πυροβολισμό θα ξεκινήσουν έρευνα στο σημείο που εκπυρσοκρότησε το όπλο, ενώ θα δράσουν ομοίως αν πυροβολήσετε κάποιον προβολέα ή ανατινάξετε τα συστήματα τηλεπικοινωνιών τους. Στην περίπτωση που γίνετε αντιληπτοί λαμβάνει χώρα ένα bullet time event, στο οποίο έχετε ένα μικρό χρονικό περιθώριο να ξεπαστρέψετε ή να κοιμίσετε με τα αναισθητικά βέλη σας τον φρουρό πριν αυτός καλέσει ενισχύσεις.
Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να σχολιάσουμε το μοντέλο χειρισμού, το οποίο είναι ακριβέστατο, αλλά δύσχρηστο σε κάποιες περιπτώσεις. Συγκεκριμένα η διαδικασία ανάκρισης των φρουρών και η στόχευση με το sniper rifle σε μεγάλη απόσταση ενδεχομένως να κουράσουν λίγο τα δάκτυλά σας, καθώς θα χρειαστεί να κρατήσετε πατημένα αρκετά κουμπιά.
"Kept you waiting, huh?"
Η διαχείριση επίσης του inventory δεν είναι τόσο άμεση όσο θα θέλαμε. Όταν δεν έχετε γίνει αντιληπτοί από τους εχθρούς σας το γεγονός αυτό δεν αποτελεί ιδιαίτερο πρόβλημα, αλλά μέσα στον πανικό της μάχης τα πολύτιμα δευτερόλεπτα που απαιτεί η διαδικασία εναλλαγής των όπλων ή ο εξοπλισμός με χειροβομβίδες, νάρκες και πλαστικά εκρηκτικά μπορούν να κρίνουν την ζωή σας. Να προσθέσουμε επίσης ότι στην περίπτωση που πεθάνετε θα χρειαστεί να επαναλάβετε ένα μεγάλο μέρος της εκάστοτε αποστολής. Αυτό συμβαίνει γιατί τα checkpoints είναι εξαιρετικά περιορισμένα και σημειωτέον δεν υπάρχει η δυνατότητα για manual save.
Επέκτεινε την βάση σου
Η διαχείριση των resources σας στην Mother Base αποτελεί αναμφίβολα ένα βασικό πυλώνα του gameplay στη νέα δημιουργία του Hideo Kojima. H πρώτη φορά που είχαμε δει κάτι αντίστοιχο ήταν στο Peace Walker του PSP, αλλά εδώ οι μηχανισμοί έχουν εξελιχθεί ακόμη περισσότερο. Ο βασικός στόχος σας είναι να αποκτήσετε όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα ή GMP όπως ονομάζονται εδώ. Τα χρήματα αυτά απαιτούνται για την ομαλή διεξαγωγή των επιχειρήσεων σας, για την επέκταση της βάσης σας, αλλά και για να αποκτήσετε πρόσβαση σε καλύτερο εξοπλισμό.
Φυσικά η βάση σας χρειάζεται και το απαραίτητο προσωπικό. Κατόπιν αυτού, θα πρέπει να κάνετε extract όσο το δυνατόν περισσότερους αντίπαλους στρατιώτες. Η διαδικασία αυτή μπορεί να γίνει με δύο τρόπους, με ελικόπτερο ή με το Fulton device. H τελευταία συσκευή είναι ένα μικρό μπαλόνι, το οποίο μεταφέρει τους στρατιώτες στην βάση σας. Στην πορεία μάλιστα με το Fulton device μπορείτε να μεταφέρετε ακόμη περισσότερα πράγματα στην βάση σας, όπως αιχμαλώτους, διάφορα άγρια ζώα, οχήματα και τεράστια φορτία με προμήθειες.
Να προσθέσουμε ότι δεν αρκεί μόνο να μεταφέρετε προσωπικό στην βάση σας, καθώς θα πρέπει να το τοποθετήσετε και στο κατάλληλο πόστο. Για παράδειγμα υπάρχει το Research & Development, το οποίο ασχολείται με την κατασκευή νέων όπλων. Όσο περισσότερα άτομα τοποθετείτε στο εκάστοτε πόστο (R&D, Intel, Support, Combat, Medic), τόσο αυξάνει το level του και κατ' επέκταση αποκτάτε πρόσβαση σε περαιτέρω όπλα και χρήσιμες πληροφορίες. Στην πορεία μάλιστα θα μπορείτε να στείλετε και διάφορα μέλη της ομάδας σας σε διάφορες αποστολές, τα λεγόμενα Deployment missions για να κερδίσετε ακόμη περισσότερα χρήματα.
Με τόσα resources στην διάθεσή σας θα ήταν πολύ πιθανό η κατάσταση να ξεφύγει από κάθε έλεγχο, εντούτοις από τα μέσα του παιχνιδιού και μετά θα διαπιστώσετε ότι τα χρήματά σας δεν επαρκούν για να ξεκλειδώσετε όλα τα όπλα/upgrades. Συν τις άλλοις, θα χρειαστεί να δαπανήσετε ένα μεγάλο χρηματικό ποσό και τα απαραίτητα materials για να επεκτείνετε την βάση σας προσθέτοντας νέα κτήρια. Επιπροσθέτως, όσο πιο “πλούσιο” είναι το loadout σας, τόσο περισσότερα χρήματα θα χρειαστεί να δαπανήσετε πριν από την έναρξη μιας αποστολής.
Μιας και αναφερθήκαμε στο loadout να προσθέσουμε ότι έχετε την δυνατότητα να επιλέξετε έναν πολύτιμο σύμμαχο για κάθε αποστολή. Αρχικά έχετε το άλογό σας, στην πορεία όμως αποκτάτε και ένα λυκόσκυλο. Το τελευταίο μυρίζει τους εχθρούς ή τους αιχμαλώτους και μπορεί να σας υποδείξει με ακρίβεια την θέση τους, ενώ είναι σε θέση να τους αποσπάσει την προσοχή ή ακόμη και να τους σκοτώσει ανάλογα με τις εντολές. Ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει και στην Quiet, την οποία είμαστε σίγουροι ότι έχετε θαυμάσει σε κάποιο screenshot ή gameplay βίντεο του παιχνιδιού. Πρόκειται για μια καλλίγραμμη sniper που δεν χαρίζει κάστανα και μάλιστα θα χρειαστεί να φτύσετε αίμα μέχρι να την στρατολογήσετε.
To πολυπόθητο S rank
Αναμφίβολα το Metal Gear Solid V: The Ground Zeroes ήταν εξαιρετικά σύντομο, εύλογα λοιπόν αρκετοί παίκτες είχαν εκφράσει ανησυχίες σχετικά με την συνολική διάρκεια του The Phantom Pain. Με χαρά μας λοιπόν διαπιστώσαμε ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με το μεγαλύτερο Metal Gear Solid, καθώς θα χρειασθείτε 25-30 ώρες μόνο για τις βασικές αποστολές. Πέρα από αυτές υπάρχουν 157 side ops που θα σας κρατήσουν συντροφιά για δεκάδες ακόμη ώρες. Όσον αφορά τα side ops όμως έχουμε να διατυπώσουμε κάποιες ενστάσεις, καθώς αρκετά εξ' αυτών είναι αρκετά αδιάφορα.
Φυσικά υπάρχουν δεκάδες collectables, όπως memento photos και cassette tapes, ενώ το replayability φτάνει στα ύψη για όσους θέλουν να λάβουν την μέγιστη δυνατή αξιολόγηση σε κάθε αποστολή. Η αξιολόγηση που θα λάβετε εξαρτάται από διάφορες παραμέτρους, αλλά ο γενικός κανόνας είναι ότι όσο πιο stealthy είστε τόσο καλύτερο rating θα πάρετε. Για να πάρετε το S rank θα χρειαστεί να ολοκληρώσετε την αποστολή σας σε όσο το δυνατόν μικρότερο χρονικό διάστημα, να μην σκοτώσετε κανένα φρουρό και να μην πεθάνετε και ενδεχομένως να ολοκληρώσετε κάποια από τα bonus objectives της. Εάν συνυπολογίσουμε και το Metal Gear Online, το οποίο αναμένεται να κυκλοφορήσει στις αρχές Οκτωβρίου είναι φανερό ότι το The Phantom Pain θα σας κρατήσει συντροφιά για καιρό.
Metal Gear Online
Ένα περίπου μήνα μετά την κυκλοφορία του βασικού παιχνιδιού, η Konami ανοίγει τους servers του Metal Gear Online. Ουσιαστικά πρόκειται για την τρίτη έκδοση της ομώνυμης υπηρεσίας, καθώς κάτι αντίστοιχο είχαμε δει και στο Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots στο PS3. Όπως μπορείτε να δείτε στο review, το single-player κομμάτι του πέμπτου κεφαλαίου της σειράς μας άφησε εξαιρετικές εντυπώσεις. Συμβαίνει άραγε το ίδιο και με το multiplayer κομμάτι του;
To πρώτο βήμα στο Metal Gear Online είναι η δημιουργία του χαρακτήρα σας. Συνολικά υπάρχουν τρία διαθέσιμα classes, τα οποία ονομάζονται Scout, Enforcer και Inflitrator αντίστοιχα. Το πρώτο αρνητικό στοιχείο που εντοπίσαμε είναι ότι άπαξ και επιλέξετε ένα class δεν μπορείτε να αλλάξετε στην πορεία σε κάποια άλλο. Τουλάχιστον όχι μέχρι να ανεβείτε αρκετά levels και να ξεκλειδώσετε επιπλέον character slots. Για παράδειγμα, αν επιλέξετε τον Scout και στην πορεία διαπιστώσετε ότι το playstyle του δεν ταιριάζει με αυτό που είχατε κατά νου δεν μπορείτε να επιλέξετε κάποιο άλλο class, εκτός κι αν αφιερώσετε χρόνο για να ξεκλειδώσετε τα επιπλέον slots. Αυτό πρακτικά βέβαια σημαίνει ότι θα χρειαστεί να παίξετε για αρκετές ώρες με έναν χαρακτήρα που δεν είναι της αρεσκείας σας.
Υπάρχουν πάντως αρκετά διαθέσιμα perks σε κάθε class, τα οποία και ξεκλειδώνετε καθώς ανεβαίνετε level. Συνολικά υπάρχουν τέσσερα slots για τα perks, ενώ κάποια perks απαιτούν δύο ή και περισσότερα slots. To τι φυσικά θα επιλέξετε είναι στο χέρι σας, αν και καλό θα είναι να διαλέξετε perks που ευνοούν το playstyle. Λόγου χάρη αν έχετε επιλέξει τον Infitrator προτείνεται να δώσετε έμφαση στα perks που σχετίζονται με το stealth.
Στο Metal Gear Online συναντάμε τρία modes, το Bounty Hunter, το Cloak and Dagger και το Comm Control και σε καθένα εξ' αυτών μπορούν να συμμετάσχουν 2-16 παίκτες. Το Bounty Hunter είναι ένα mode της μορφής Team Deathmatch με μία σημαντική παραλλαγή. Ο σκοπός της κάθε ομάδας είναι να εξαντλήσει τα tickets της αντίπαλης ομάδας πραγματοποιώντας kills. Να προσθέσουμε ότι και οι δύο ομάδες ξεκινούν με 30 tickets στην αρχή του εκάστοτε session. Κάθε φορά που κάποιος παίκτης επιτυγχάνει ένα kill αυτόματα “επικηρύσσεται” (εξού και η ονομασία Bounty Hunter). Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι ένας παίκτης της αντίπαλης ομάδας έχει τρία kills και εσείς καταφέρετε να τον κάνετε Fulton. Στην περίπτωση αυτή θα δώσετε πίσω στην ομάδα σας τρία επιπλέον tickets. Όπως είναι φυσικό λοιπόν με τον τρόπο αυτό οι ισορροπίες αλλάζουν ανά πάσα στιγμή και κατ' επέκταση η έκβαση κάθε μάχης είναι εξαιρετικά αμφίρροπη.
Πέρνωντας στα υπόλοιπα modes συναντάμε το Cloak and Dagger, το οποίο και προσφέρει μια παραπλήσια εμπειρία με αυτή του single-player campaign. Στην προκειμένη περίπτωση οι δύο ομάδες έχουν διαφορετικό στόχο, καθώς η ομάδα που επιτίθεται θα πρέπει να κλέψει τα Data Discs από την βάση της αμυνόμενης ομάδας. Η επιτιθέμενη ομάδα είναι εξοπλισμένη με non lethal όπλα και παράλληλα έχει ενεργοποιημένο ένα stealth καμουφλάζ, ενώ η αμυνόμενη ομάδα έχει πρόσβαση αποκλειστικά σε lethal όπλα, αλλά και σε διάφορες αμυντικές οχυρώσεις, όπως mortars. Στην περίπτωση του Comm Control δεν έχουμε πολλα να προσθέσουμε καθώς είναι ένα τυπικό capture and hold mode, όπου και θα πρέπει να καταλάβετε τρία στρατηγικά σημεία στον χάρτη και να τα προστατέψετε από τους αντιπάλους σας.
Οι χάρτες περιλαμβάνουν γνώριμες τοποθεσίες από το single-player campaign του Metal Gear Solid V: The Phantom Pain και διακρίνονται για το μέγεθος του. Επιπροσθέτως, σε διάφορες τοποθεσίες υπάρχουν διάσπαρτα mortar cannons ή mechs, τα οποία και μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να αποκτήσετε ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των αντιπάλων σας. Το scoring system του Metal Gear Online μας άφησε θετικές εντυπώσεις, καθώς υπάρχουν πολλοί τρόποι για να αυξήσετε τις επιδόσεις σας. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι κερδίζετε πόντους ακόμη και αν απλά κάνετε spot τα μέλη της αντίπαλης ομάδας.
Το πρόβλημα είναι ότι τα exp που κερδίζετε κατανέμονται αποκλειστικά στο τέλος του κάθε session. Λέμε πρόβλημα γιατί στην περίπτωση που ο host του session αποχωρήσει ή ποιότητα της σύνδεσής του δεν είναι καλή είναι πολύ πιθανό να φάτε disconnect και κατ' επέκταση να μην κερδίσετε exp. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι κατά την διάρκεια της δικής μας multiplayer εμπερίας παρατηρήσαμε το παραπάνω φαινόμενο στο 1/3 των sessions μας. Κοινώς δεν μιλάμε για ένα ή δύο μεμονωμένα περιστατικά, αλλά για μια πραγματικότητα. Φυσικά το πρόβλημα αυτό θα μπορούσε να λυθεί πολύ εύκολα αν υπήρχαν dedicated servers για το Metal Gear Online. Κάτι τέτοιο όμως δυστυχώς δεν ισχύει, τουλάχιστον την δεδομένη χρονική στιγμή.
Σαν να μην έφτανε αυτό αρκετές φορές παρατηρήσαμε πτώσεις του frame rate και lag που όπως είναι αναμενόμενο έχουν άμεσο αντίκτυπο στην ανταπόκριση των controls. Πέρα από τα τεχνικά προβλήματα, το Metal Gear Solid V: The Phantom Pain είναι φανερό ότι δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένα αμιγώς Third-Person Shooter. Κατ' επέκταση όσον αφορά τους Action Shooter μηχανισμούς του υστερεί σε σχέση με άλλες κυκλοφορίες, όπως λόγου χάρη το Gears of War. Κατόπιν αυτού, το μόνο mode που προσφέρει κάτι διαφορετικό είναι το Cloak and Dagger, αφού η εμπειρία στα υπόλοιπα χαρακτηρίζεται εξαιρετικά κοινότυπη και σίγουρα υποδέεστερη από αυτή που προσφέρουν τα υπόλοιπα shooters της αγοράς. Το γεγονός αυτό αποδεικνύεται και από τον μικρό αριθμό παικτών που συναντήσαμε στους servers του. Για παράδειγμα σε κανένα session μας δεν είδαμε full teams των οχτώ παικτών (κατά μέσο όρο σε κάθε multiplayer session στο Xbox Live παίζουν 4-10 παίκτες).
Fox engine
To Metal Gear Solid V: The Phantom Pain χρησιμοποιεί την Fox engine, μια “last-gen” μηχανή γραφικών, η οποία πάντως σε καμία περίπτωση δεν απογοητεύει. Αντιθέτως, η χρήση της Fox engine επιτρέπει και στους κατόχους των PS3 και Xbox 360 να απολαύσουν το κύκνειο άσμα της Kojima Productions με κάποιες παραχωρήσεις όσον αφορά το resolution και το frame rate. Στο PS4 τώρα το game τρέχει σε native 1080p ανάλυση, ενώ στο Xbox One στα 900p. Κοινώς ισχύει ότι είχαμε δει και στο Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Μια ακόμη διαφορά μεταξύ των next-gen εκδόσεων εντοπίζεται στο bump mapping, καθώς στο PS4 χρησιμοποιείται μια skin-shading τεχνική γνωστή και και ως subsurface scattering. Το frame rate πάντως και στις δύο κονσόλες είναι κλειδωμένο στα 60fps χωρίς σημαντικές διακυμάνσεις.
Στο κομμάτι του texture filtering πάντως θα μπορούσε να γίνει καλύτερα δουλειά, καθώς σε όλες τις console εκδόσεις παρατηρείται έντονο “θόλωμα” στα textures σε συγκεκριμένες περιπτώσεις. Κατά πάσα πιθανότητα οι developers έχουν χρησιμοποιήσει την τεχνική του trilinear filtering, εντούτοις θα χρειαστεί να δοκιμάσουμε και την PC έκδοση για να βγάλουμε πιο ασφαλή συμπεράσματα. To draw distance πάντως έχει το απαραίτητο “βάθος” αν και ενίοτε παρατηρήσαμε φαινόμενα texture popping.
Στα θετικά του τεχνικού τομέα συγκαταλέγεται επίσης η δυναμική εναλλαγή ημέρας/νύχτας, αλλά και τα weather effects. Συγκεκριμένα, τα καιρικά φαινόμενα εναλλάσσονται με δυναμικό τρόπο, καθώς όσο βρίσκεστε στο Αφγανιστάν είναι πολύ πιθανόν να ξεσπάσουν αμμοθύελλες, ενώ στο Ζαΐρ ξεσπούν καταιγίδες. Φυσικά η αλλαγή του καιρού έχει και το αντίστοιχο αντίκτυπο στο gameplay, αφού στην πρώτη περίπτωση τόσο το δικό σας οπτικό πεδίο, όσο και αυτό των εχθρών σας είναι περιορισμένο. Αντίστοιχα όταν υπάρχει καταιγίδα η βροχή καλύπτει τον θόρυβο που κάνουν τα βήματά σας ενώ τρέχετε. Ο σχεδιασμός του περιβάλλοντος πάντως είναι γενικά φτωχός. Εκτός από αυτό ο κόσμος του παιχνιδιού είναι σχεδόν άψυχος, καθώς θα χρειαστεί να περάσει αρκετή ώρα μέχρι να δείτε κάποιο ζώο, ενώ η βλάστηση μοιάζει σαν να έχει τοποθετηθεί με copy-paste.
Αγγίζει την τελειότητα
Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο όσον αφορά τον ηχητικό τομέα είναι το κορυφαίο voice acting, καθώς η Konami έχει επιστρατεύσει εδώ ένα πραγματικά εντυπωσιακό cast ηθοποιών. Στον ρόλο του Big Boss βρίσκεται και πάλι ο ηθοποιός Kiefer Sutherland ο οποίος δίνει μια αρκετά πειστική ερμηνεία και αναπληρώνει επάξια το κενό που άφησε ο David Heyter. Επίσης, εδώ συναντάμε και τον Troy Baker, στον ρόλο του Revolver Ocelot, αλλά και τον εξαιρετικά έμπειρο Robin Atkin Downes στον ρόλο του Kazuhira Miller.
Πολύ καλή δουλειά βέβαια έχει γίνει και στις ομιλίες των στρατιωτών, οι όποιοι μιλάνε ρώσικα και μια συγκεκριμένη αφρικανική διάλεκτο ανάλογα με τον χάρτη, ενώ στον πρόλογο συναντάμε και ομιλίες στα ελληνικά. Το όλο πακέτο συμπληρώνεται με ένα εξαιρετικό licenced soundtrack που περιλαμβάνει εμπορικά κομμάτια της δεκαετίας του '80. Ούτε τα ηχητικά εφέ όμως πάνε πίσω, καθώς κάθε όπλο εκπυρσοκροτεί με συγκεκριμένο ήχο, ενώ τα βήματα σας προκαλούν διαφορετικό θόρυβο ανάλογα με το είδος της επιφάνειας που περπατάτε.
Α game by Hideo Kojima
H τελευταία δουλειά της Kojima Productions για λογαριασμό της Konami είναι ένα πραγματικό διαμάντι που αξίζει την προσοχή και τον σεβασμό όλων μας. Ενδεχομένως να μην είναι το καλύτερο Metal Gear Solid όλων των εποχών, αλλά είναι ότι καλύτερο θα μπορούσε να μας δώσει η σειρά την δεδομένη χρονική στιγμή. Είναι το μεγαλύτερο κεφάλαιό της με διαφορά, ενώ η ελευθερία που προσφέρει σας εγγυάται ότι μπορείτε να το απολαύσετε με όποιον τρόπο εσείς επιθυμείτε. Φυσικά θα περιμένουμε να κυκλοφορήσει και το online κομμάτι του τίτλου, το οποίο για την ώρα περιορίζεται στα leaderboards και στα Forward Operating Bases, αλλά και να σταθεροποιηθούν οι servers της Konami, καθώς για την ώρα παρατηρούνται σημαντικά προβλήματα.
Ακόμη και με την προσωρινή απουσία του online multiplayer πάντως το Metal Gear Solid V: The Phantom Pain είναι ένα από τα games που θα πρέπει να παίξετε το 2015, είτε είστε φίλοι της σειράς, είτε όχι, αφού είναι μακράν ότι καλύτερο έχουμε δει στον συγκεκριμένο χώρο. Τώρα να μας συγχωρήσετε όμως γιατί έχουμε να πάρουμε το πολυπόθητο S rank σε αρκετές ακόμη αποστολές και το καθήκον μας καλεί. Η τελευταία μας συμβουλή είναι να τρέξετε στα καταστήματα και να το τσιμπήσετε, εάν φυσικά δεν το έχετε κάνει ήδη.
Θετικά:
- Σενάριο που καθηλώνει
- Απόλυτη ελευθερία στην προσέγγιση των αποστολών
- Οι μηχανισμοί διαχείρισης των resources στην Mother Base
- Υψηλό Α.Ι.
- Τεράστια διάρκεια
- Κορυφαίος ηχητικός τομέας
- Άρτιος τεχνικός τομέας και σταθερό frame rate
Αρνητικά:
- Επαναλήψεις στο level design κατά τις πρώτες ώρες
- Αραιά checkpoints
- Μικροπροβλήματα στον χειρισμό και την διαχείριση του inventory
- Δεν υπάρχουν dedicated servers στο Metal Gear Online
Βαθμολογία
Γραφικά: 8.5
Ήχος: 10
Gameplay: 9.5
Αντοχή: 9
Γενικά: 9.4
Θέτει σοβαρή υποψηφιότητα για Game of the Year.
Παντελής Δασκαλέλος
Comments
Δεν γινεται να μην εβαζα 10 στο τελευταιο Metal Gear του Kojima..
Oλα ειναι τελεια!!!
Ειμαι 25% και εχω παιξει 42 ωρες!!!Ποσο μεγαλο ειναι???
Το μονο που με εχει ξενερωσει λιγο ειναι οτι εχει χασει λιγο την ταυτοτητα του.Πολλοι δεν θα συμφωνησετε μαζι μου αλλα το παιχνιδι δεν εχει πολλες ιστοριες και αυτο με ψιλοστεναχωρει. Ο Snake δεν μιλαει πολυ και ο Kiefer Sutherland ακουγεται λιγο στο παιχνιδι.Iσως πιο μετα να αλλαξει αυτο.Σε καποιους δεν αρεσε αυτο αλλα δεν υπαρχει Metal Gear που να μην εδινε εμφαση στις μεγαλες ιστοριες.
Παντως περα απο αυτο ειναι ενα επος και με ενα καλο online ευκολα game of the year!!!
Υ.Γ Το Metal Gear θα είναι για πάντα A HIDEO KOJIMA GAME και άσε την Konami να χτυπιέται μόνη της.
Εγώ διαφνώ με αυτό που λες γιατί θεωρώ ότι η ιστορίες των Naked Snake και Solid Snake είναι διαφορετικές, οπότε αν κοιτάξουμε το προηγούμενο game που έπαιζες ως Big Boss, το Peace Walker δλδ, τα παιχνίδια είναι κάτι παραπάνω από αρκετά όμοια.
Το Open world tactic gameplay του φαινεται πολυ διασκεδαστικο!
Οι περισσότεροι το παίζουν χωρίς να έχουν παίξει τα παλιά.
Την ίδια ερώτηση έχω και εγώ!!!Μόνο το ground zeroes έχω παίξει.Τα παλιά δεν τα παίζω με τίποτα!Πέρα του ότι μου φαίνονται Unplayable λόγω γραφικών το guns of the patriots που θεωρούνταν το καλύτερο δεν μου άρεσε καθόλου από το demo που έπαιξα.Το ground zeroes με άφησε κάγκελο πάντως!
Προς όλους τους Metal gear solid fans :Το μόνο παιχνίδι που θεωρήθηκε ''perfect''/δηλ αδή τέλειο (που λέτε πολλοί ότι είναι το mgs V)από πολλούς κριτικούς ήταν και συνεχίζει να είναι το batman arkham city.......Δεν πειράζει όμως....η προσπάθεια του kojima μετράει που παραλίγο να τα καταφέρει..
Δεν ακουμπάει το Arkham City, όσο γαμάτο και αν είναι, παιχνίδια του Kojima κατ'εμέ.
Για μενα το μονο Metal Gear που αξίζει 10/10 είναι το Metal Gear Solid 4.Η διάρκεια στο MGS 5 μπορεί να μεγαλωσε αλλά το gameplay ειναι ενα και το αυτο με το 4.
Quote: Οταν ο Kojima εκανε design στη Rocksteady χτιζανε καλυβες.Αστο απλα η σειρα Batman Arkham ουτε κατα διανοια δεν φτανει τα Metal Gear Solid.
Περίμενα ένα τέτοιο σχόλιο η αλήθεια είναι μιας και οι έλληνες μεγάλωσαν με metal gear.Πιθανότατα δεν έπαιξες batman arkham city και γενικότερα οποιοδήποτε παιχνίδι της σειράς για να το λες αυτό.Πιθανότατα για το λόγο που ο πρωταγωνιστής είναι ο bats και το θεωρείς χαρακτήρα παιδικό η πολύ κλισέ ε?......Κλασικά ότι θα σκεφτόταν ο κάθε έλληνας ...
Θα'θελες η σειρα metal gear Να είναι τόσο καλή ώστε να είναι μακράν καλύτερη από τα arkham(ο ανταγωνισμός γίνεται καθαρά λόγω του ότι τα mgs ειναι περισσότερα-όχι ποιοτικότερα).
Αλλά εγώ μίλησα για arkham city και όχι όλη τη σειρά!Απλά αξεπέραστο παιχνίδι που μόνο οι καλυβάνθρωποι μπορούν να φτιάξουν.....
Αν δώσετε βάση σε όλα τα cassete tapes και όλες τις συνομιλίες δε χρειάζεται να έχετε παίξει τα προηγούμενα,θα βγάλετε άκρη.
Πολύ ωραίο το review και το παιχνίδι ενοείται αλλά έχω ένα παράπονο.Με βγάζει απο το πρόγραμμά μου.Περνάει η ώρα σαν νερό ολοκληρώνοντας side ops μόνο και μόνο για να βγούν κι άλλα side ops.
Εχω τερματίσει το Batman Arkham Knight και το Batman Arkham City.Οπότε μην βγάζεις αυθαίρετα συμπεράσματα.Μί λα για τον εαυτό σου.Το σεναριο τους ειναι πολύ ρηχό μπροστά σε αυτό της σειράς Metal Gear Solid.
Quoting AntonKos:
Δεν υπάρχει σύγκριση ,ιδιαίτερα από άποψη ιστορίας ,όταν το ένα παιχνίδι έχει τόσο τεράαστιο βάθος αφού γράφονται επεισόδια απο το 1939 και συνεχίζονται να γράφονται μέχρι σήμερα!
Ποτέ μα ποτέ δεν με ενόχλησαν τα γραφικά στα παιχνίδια!Επομέ νως, ο,τι παιχνίδι κρίνω το κρίνω ως σύνολο.
Δεν πρόκειται να πάρω NES για να παίξω metal gear(pokemon,ma rio,zelda ίσως)...
Για το τελευταίο συμφωνώ : Καλύτερο παιχνίδι ήταν το καθένα στην εποχή του.Ηταν πχ κάποτε το guns of the patriots το έπος ,τώρα έχουν βγει πολύ καλύτερα παιχνίδια.
Εγώ απλά ανέφερα ότι το ''Τέλειο'' το έχει πάρει μόνο ένα παιχνίδι ,γιατί βλέπω πολλούς να δίνουν 10/10(users του gw).
Αφού έχεις πει ότι δεν έχεις ιδέα από mgs, πως συγκρίνεις την ιστορία του. Και όσον αφορά την ιστορία από το 1939 που λες, αυτό αφορά τα comics τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με το παιχνίδι...
Δηλαδή πρέπει να λέμε τα αυτονόητα? ΔΕΝ υπάρχει τέλειο παιχνίδι!! Ούτε το Arkham City έχει πάρει 10/10 απ'όλους τους reviewers ούτε καποιο άλλο. Ο καθένας παραθέτει την αποψη του στο review, αυτό δε σημαίνει ότι η άποψη του είναι κανόνας! Προσπάθησε να περιορίσεις λίγο τον fanboyσμό σου.
Οταν το bac κυκλοφορησε σαρωσε τα παντα.Πολλοι reviewers εδωσαν 10/10.
Δεν θεωρεις εσυ τελειο το bac? Αυτο δε σημαινει οτι δεν ειναι τελειο για το 1/5 των reviewers και χιλιαδες gamers.
Δεν καταλαβαινω πως προεκυψα και παλι fanboy δινοντας τα ευσημα στο παιχνιδι για το παρολιγον επιτευγμα του bac.
Τα παιχνίδια είναι βασιμένα στο LORE των comics, το πάρα πολύ να τα πεις μία διασκευή(ούτε διασκευή βασικά) των comics. Ξέρεις δεν έχει πάρει από όλους 10/10(γιατί η λογική σου: ''έχει πάρει από ''χιλιάδες'' 10/10'' μπορεί να χρησιμοποιηθεί κάλλιστα και σε άλλα παιχνίδια(και γιατί όχι μετέπειτα και στο mgs v). Επίσης αν δεν κατάλαβες γιατί σε λέω fanboy, μάλλον πρέπει να διαβάσεις τα γραφόμενα σου. Υ.Γ. Επιμένεις να συγκρίνεις 2 παιχνίδια από τα οποία το ένα ΔΕΝ το έχεις παίξει, αν είναι δυνατόν...
Το μόνο που κόψανε είναι μία αποστολή νομίζω, μπορείς να τη δεις εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=J3e0LoFh8ew
Έρχεται μετά και ο Παντελής να μας καυλώσει ακόμα περισσότερο με αυτό το τέλειο review , τι να πω το game παιχνιδάρα , δεν είμαι άτομο που ξέρει να βαθμολογεί και δεν θα κάτσω να δω τις λεπτομέρειες καθώς πιστεύω πως υπαρχουν ειδικοι σε αυτα τα πράγματα , άτομα π είναι η δουλειά τους αυτη . Είμαι άτομο που βλέπει το συνολο μιας δουλειάς και μπορώ να πω ότι είμαι απολυτα ικανοποιημενος με όλα. Γι αυτό ούτως αλλιώς διαβάζω από αυτό το site εδω και τόσο καιρό για να πέρνω μια πρώτη γνώμη πρωτού αγοράσω ένα game. Νά σται καλάπαιδιά γτ χωρίς εσάς δεν μπορώ να πιστέψω πόσα τσάμπα λευτα θα χαλούσα σε games τα οποια δεν αξιζουν.
Βρείτε τις νέες παραγράφους για το Metal Gear Online στο μέσο του review.