Sid Meier's Alpha Centauri

Sid Meier's Alpha Centauri

Sid Meier's Alpha Centauri

Πληροφορίες

Είδος
Turn-based Strategy
Format
PC
Εκδότης
Electronic Arts (Windows), Aspyr Media (Mac), Loki Software (Linux)
Ανάπτυξη
Firaxis Games
Παίκτες
1 (single-player), 2-7 (multiplayer)
Ελάχιστες απαιτήσεις
Λειτουργικό σύστημα Windows XP / Vista / 7 / 8 / 10, Επεξεργαστής στα 1.8 GHz, Μνήμη RAM 512 MB, Κάρτα γραφικών συμβατή με DirectX 9.0c, Χώρος στον σκληρό 2GB
Κυκλοφορία
12/2/1999
Βαθμολογία
8.8

Το Civilization ταξιδεύει στο διάστημα.

Η επιτυχία των ταινιών Star Wars και της σειράς Star Trek ξεκίνησε την μόδα του reframing in space, η οποία διαδόθηκε στην pop κουλτούρα της δεκαετίας του ‘80 μέχρι και τα μέσα περίπου της επομένης. Είτε προκειμένου να εκμεταλλευτούν το αυξημένο ενδιαφέρον του κοινού για οτιδήποτε διαστημικό, είτε απλά με την ελπίδα να φρεσκάρουν πετυχημένα franchises που είχαν αρχίσει να γίνονται επαναλαμβανόμενα, ξαφνικά ταινίες, σειρές, games και κόμικ άρχισαν να εμφανίζονται σε παραλλαγές οι οποίες εκτυλίσσονταν στο διάστημα.

Κάτι αντίστοιχο φαίνεται ότι έκανε και ο Sid Meier, ο οποίος μετά από δύο επιτυχημένα λανσαρίσματα των Civilization games του και μάλλον για να ξεφύγει από το να φτιάχνει συνέχεια ιστορικά Strategy, πειραματίστηκε το 1997 με το δεύτερο expansion του Civilization II, ονόματι Fantastic Worlds. Σε αυτό, μπορούσατε να παίξετε το δημοφιλές Turn-based Strategy του σε διάφορα εναλλακτικά σενάρια, όπως έναν φανταστικό κόσμο με νάνους, ξωτικά και τα συναφή ή ένα άλλο που αφορούσε τον εποικισμό του πλανήτη Άρη. Αυτό αποτέλεσε και τον σπόρο που οδήγησε στην κυκλοφορία ενός αυτόνομου τίτλου της σειράς δύο χρόνια αργότερα, το Sid Meier’s Alpha Centauri.

Η ανθρωπότητα ξεκινάει από την αρχή με μια δεύτερη ευκαιρία
Σε αντίθεση με τα προηγούμενα games της σειράς Civilization, όπου απλώς ξεκινούσατε στην ηγεσία ενός πολιτισμού από την προϊστορική εποχή, το Alpha Centauri διαθέτει ένα εκτενέστερο σενάριο στο ξεκίνημά του, προκειμένου να σας εξηγήσει πώς και γιατί βρεθήκατε εκεί που είστε. Το σενάριο αυτό βέβαια συνδέεται με τα προηγούμενα Civilization, όπου ένας από τους τρόπους που μπορούσατε να κερδίσετε το παιχνίδι ήταν με νίκη στον αγώνα για την κατάκτηση του διαστήματος. Συγκεκριμένα, να είστε ο πρώτος πολιτισμός που θα στείλει αποίκους στο Άλφα του Κενταύρου. Από αυτό το σημείο λοιπόν ξεκινάει η ιστορία του Alpha Centauri.

sid meiers alpha centauri 02

Στον 22ο αιώνα κι ενώ ο πύραυλος των Ηνωμένων Εθνών ταξιδεύει στο διάστημα, κάτι ξυπνάει τους επιβάτες του και ο καπετάνιος βρίσκεται δολοφονημένος. Το αποτέλεσμα είναι η συσπείρωση των αποίκων γύρω από επτά ηγέτες με διαφορετική ιδεολογία και όραμα για το ποιό πρέπει να είναι το μέλλον της ανθρωπότητας, οι οποίοι στην συνέχεια δραπετεύουν με επτά διαφορετικά escape pods προς τον πλανήτη Χείρωνα, όπου θα δημιουργήσουν τις βάσεις τους. Τα υπόλοιπα θα τα μάθετε παίζοντας το παιχνίδι, ενώ το Alien Crossfire του 2000 θα σας αποκαλύψει ακόμη περισσότερα, καθότι είναι τόσο πλούσιο ως expansion που οριακά δεν έγινε νέο αυτοτελές παιχνίδι.

Κάποιος άλλος βρίσκεται εδώ μαζί μας
Αφότου επιλέξετε την παράταξή σας ανάμεσα στις επτά διαθέσιμες (14 εάν παίζετε το Alien Crossfire), το παιχνίδι ξεκινά με αρκετά οικείο τρόπο σαν άλλο ένα Civilization. Η θέα είναι ισομετρική, διαθέτετε μία αρχική βάση γύρω από την οποία βλέπετε τον χάρτη, μία μονάδα για να τον εξερευνήσετε κι οι ασχολίες σας αφορούν την αποκάλυψη του χάρτη, την δημιουργία μονάδων και άλλων πόλεων, την κατασκευή κτιρίων στις πόλεις σας, την έρευνα και την εργασία πάνω σε φιλόδοξα projects, που λειτουργούν όπως τα Wonders of the World σε προηγούμενα Civilization.

Κάτι ωστόσο είναι διαφορετικό στην συγκεκριμένη περίπτωση. Σε πολλά σημεία τριγύρω σας βλέπετε το έδαφος καλυμμένο με έναν κόκκινο μύκητα, ο οποίος μάλιστα διασπείρεται και καλύπτει ακόμη μεγαλύτερη έκταση. Αρχικά ενημερώνεστε ότι η κίνηση στα σημεία αυτά είναι δυσκολότερη και οι πρώτες ύλες εκεί σπανιότερες. Στη συνέχεια δέχεστε επίθεση από πλάσματα ονόματι mindworms, τα οποία είναι αόρατα όσο κρύβονται στον μύκητα αυτό και διαλύουν τις μονάδες σας με psionic επιθέσεις, επιτελώντας ρόλο αντίστοιχο με τους barbarians στα άλλα Civilization, αν και στην πορεία ανακαλύπτετε ότι μπορείτε να τα πάρετε με το μέρος σας και να τα χρησιμοποιήσετε εναντίον των αντιπάλων σας εάν επιθυμείτε. Και σα να μην έφταναν όλα αυτά, σταδιακά διάφορα cutscenes θα σας ενημερώσουν ότι στα όνειρά σας αρχικά κι έπειτα όταν ξυπνάτε από αυτά, ακούτε μια φωνή που σας καλεί να σταματήσετε την καταστροφή του πλανήτη, διαφορετικά “οι επιθέσεις θα συνεχιστούν”.

Κατακτώντας έναν νέο πλανήτη
Το Alpha Centauri ακολουθεί το γενικότερο μοντέλο gameplay της σειράς Civilization όπως προαναφέρθηκε, γνωστό και ως 4Χ (Explore, Expand, Exploit, Exterminate). Κι ενώ ορισμένα στοιχεία έχουν απλώς αλλαγμένη εμφάνιση ή όνομα για να ταιριάζουν με την όλη θεματολογία, όπως “βάσεις” αντί για “πόλεις” και “facilities” αντί για “buildings”, ορισμένα άλλα εμφανίζονται για πρώτη φορά και πραγματικά κάνουν το παιχνίδι κάτι νέο και πρωτότυπο, αντί για μια απλοϊκή τεμπέλικη μεταφορά του Civilization στο διάστημα.

sid meiers alpha centauri 01

Για αρχή, εκτός από το να εξολοθρέυσετε όλους τους αντιπάλους σας ή να κατασκευάσετε πρώτοι το Ascent to Transcendance project (αντίστοιχο του να κερδίσετε κάποιο από τα προηγούμενα Civilization στέλνοντας πρώτοι αποίκους στο Άλφα του Κενταύρου) μπορείτε επίσης να κερδίσετε με το να καταφέρετε να μονοπωλήσετε την αγορά της ενέργειας, αποκτώντας τουλάχιστον το 75% των ψήφων του πληθυσμού. Η λογική αυτή θυμίζει το Diplomatic victory της σειράς όπου καταφέρνετε να αποκτήσετε την πλειοψηφία στο συμβούλιο των Ηνωμένων Εθνών και πράγματι, εδώ κάνει την πρώτη της εμφάνιση, προτού ενσωματωθεί σαν τρόπος νίκης με το Civilization IV.

Επιπλέον, καθότι ταξιδευτές του διαστήματος, διαθέτετε από την αρχή την κατάλληλη τεχνολογία για terraforming, την τροποποίηση δηλαδή του περιβάλλοντος γύρω σας, με τις αντίστοιχες επιπτώσεις στην παραγωγικότητά του αλλά και τις απειλές που αναφέρθηκαν παραπάνω ότι ξεκινάτε να δέχεστε. Σε συνδυασμό με την εξάπλωση του περίεργου κόκκινου μύκητα, ο οποίος στη συνέχεια θα διαπιστώσετε ότι έχει και θαλάσσια εκδοχή, θα βρεθείτε έτσι σε μια άτυπη μάχη με τον ίδιο τον πλανήτη, ο οποίος μάλιστα αργότερα γίνεται ακόμη πιο ενεργός μέσω σεισμών που αλλάζουν τον χάρτη και άλλων τέτοιων περιστατικών, μετατρέποντάς τον κατά κάποιο τρόπο στον όγδοο παίκτη που παλεύει ενάντια στους άλλους επτά.

Η εκδοχή του Civilization στο διάστημα εκμεταλλεύτηκε την αλλαγή περιβάλλοντος για να πειραματιστεί και να σας προσφέρει μια "φρέσκια" εμπειρία.

Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες ίσως παρεμβάσεις στον βασικό μηχανισμό του Civilization είναι ο τρόπος που η έρευνα επηρεάζει τις μονάδες. Ενώ δηλαδή στα ιστορικά Civilization η ολοκλήρωση κάποιας έρευνας σας επιτρέπει να στρατολογήσετε ένα νέο είδος μονάδας, στο Alpha Centauri οι μονάδες σχεδιάζονται χρησιμοποιώντας τις διαθέσιμες τεχνολογίες που έχετε για κάθε τμήμα τους, όπως σασί, τρόπος κίνησης, προστασία κι οπλισμός. Οι νέες τεχνολογίες επομένως ξεκλειδώνουν όχι έναν νέο τύπο μονάδας αλλά ένα νέο εξάρτημα, με το οποίο μπορείτε πλέον να αναβαθμίσετε τα σχέδια των μονάδων σας, όπως για παράδειγμα να αντικαταστήσετε μόνο τις ρόδες τους με ερπύστριες ή μηχανισμό αντιβαρύτητας. Το αποτέλεσμα είναι ένα πιο δυναμικό σύστημα έρευνας και προόδου, αλλά και η αίσθηση ότι έχετε περισσότερο έλεγχο πάνω στις μονάδες σας.

Μολονότι σας επιτρέπει να παίξετε σε κάποιον τυχαίο χάρτη ή να ρυθμίσετε τις παραμέτρους βάσει των οποίων θα φτιαχτεί ένας νέος, το Alpha Centauri διαθέτει κι αυτόν του συγκεκριμένου σεναρίου του, γεγονός που έχει επίδραση και στην εμπειρία του gameplay. Ο λόγος είναι ότι παράλληλα με τον αγώνα που θα δώσετε ενάντια στις υπόλοιπες παρατάξεις, εξερευνάτε το μυστήριο του πλανήτη, των περίεργων monoliths που βρίσκονται διάσπαρτα σε αυτόν, των mindworms, του μύκητα και της πηγής των απειλητικών μηνυμάτων που λαμβάνετε.

Το βασικό σενάριο του Alpha Centauri θα σας κρατήσει απασχολημένους για τουλάχιστον 25 ώρες, με άλλες 15 τουλάχιστον που θα προσθέσει το Alien Crossfire expansion. Με δεδομένο ότι πλέον τα δύο πωλούνται ως ένα εναιαίο πακέτο σε ιδιαίτερα χαμηλή τιμή, 40 ώρες βασικού σεναρίου συν άπειρες ακόμη που μπορείτε να παίξετε σε τυχαίους ή custom χάρτες αποτελούν μια ιδιαίτερα ελκυστική προσφορά. Κι αυτό μόνο όσον αφορά το single-player κομμάτι του παιχνιδιού.

Και οι επτά ήταν υπέροχοι
Το multiplayer κομμάτι του παιχνιδιού υποστηρίζει έως και επτά παίκτες, όσες δηλαδή και οι διαθέσιμες παρατάξεις του. Δυστυχώς το Alien Crossfire πρόσθεσε άλλες επτά, οι δύο εκ των οποίων εξωγήινες, αλλά δεν ανέβασε τον αριθμό των παικτών που μπορούν να είναι ενεργοί σε έναν χάρτη. Όπως ισχύει σε κάθε περίπτωση multiplayer, η βασική διαφοροποίηση είναι το γεγονός ότι αναμετριέστε με ανθρώπινους αντιπάλους και όχι με το πιο περιορισμένο ΑΙ του παιχνιδιού. Αυτό όμως που κάνει το Alpha Centauri να ξεχωρίζει στον τομέα αυτό είναι οι τρόποι με τους οποίους επιτρέπει να κάνετε κάτι τέτοιο.

Ειδικότερα, ενώ το παιχνίδι υποστηρίζει multiplayer μέσω διαδικτύου σε πραγματικό χρόνο με την κάπως πιο δύσχρηστη μέθοδο του TCP/IP, αναγνωρίζει ότι το είδος και ο ρυθμός του δεν προσφέρονται για κάτι τέτοιο. Επομένως, για να αναμετρηθείτε με τους αντιπάλους σας, διαθέτει και την επιλογή του Play by Email, δηλαδή το να στείλει αυτόματα με mail το save file σας στον επόμενο παίκτη με το που ολοκληρώσετε τον γύρο σας, μέθοδος που επιτρέπει μεγαλύτερη χαλαρότητα σε κάθε πλευρά να εξετάσει τις κινήσεις της. Τέλος, υποστηρίζεται φυσικά και το κλασσικό Hot Seat, η επιλογή δηλαδή να είστε στον ίδιο χώρο με τον αντίπαλό σας και να παίζετε στο ίδιο PC, με τον κάθε παίκτη να κάθεται σε αυτό για να παίξει την κάθε σειρά του κι έπειτα να παραχωρεί την θέση του στον επόμενο, σα να έχετε μαζευτεί για κάποιο επιτραπέζιο.

sid meiers alpha centauri 04

Οι αισθητήρες δεν εντοπίζουν σημάδια ζωής
Σε ένα μεγάλης κλίμακας Strategy όπως το Alpha Centauri, τα γραφικά δεν συνηθίζεται να αποτελούν προτεραιότητα, ωστόσο αυτό δεν αποτελεί δικαιολογία για περικοπές και προχειρότητα σε αυτόν τον τομέα. Ευτυχώς οι δημιουργοί του παιχνιδιού απέφυγαν τις αισθητικές υπερβολές που χαρακτήριζαν την -πολλές φορές οριακά κιτς- διαστημική αισθητική της δεκαετίας του ‘90 για χάρη μιας πιο ρεαλιστικής προσέγγισης της επιστημονικής φαντασίας στον οπτικό τομέα.

Η εμφάνιση του τερέν είναι αρκετά τραχιά στο μάτι, στοιχείο που αφενός αποδίδει την αίσθηση ενός αφιλόξενου πλανήτη που δεν μοιάζει με την Γη, ωστόσο καθιστά δύσκολη την γρήγορη άντληση πληροφορίας με μία ματιά και θα χρειαστούν αρκετά κλικ για να μάθετε αυτό που χρειάζεστε για το εκάστοτε tile. Οι δε μονάδες σας μπορεί να φαίνονται εντυπωσιακές και τρισδιάστατες στο μενού σχεδιασμού τους, ωστόσο χάνουν κάτι όταν τις βλέπετε στον χάρτη, ευτυχώς όχι τόσο ώστε να μην μπορείτε να διακρίνετε εύκολα τα χαρακτηριστικά τους.

sid meiers alpha centauri 03

Ιδιαίτερη μνεία αξίζει να γίνει στα μενού του παιχνιδιού, τα οποία διαθέτουν πολλή πληροφορία και διαθέσιμες επιλογές, συμπυκνωμένα σε υποκατηγορίες. Πέρα από το λειτουργικό κομμάτι του εν λόγω σχεδιασμού, το οποίο εξαρτάται από το αν ο εκάστοτε παίκτης προτιμά όλες τις πληροφορίες διαθέσιμες μονομιάς ή τακτοποιημένες σε υποκατηγορίες και υπομενού, το οπτικό κομμάτι ταιριάζει άψογα στην ατμόσφαιρα, μοιάζοντας πραγματικά με κάτι που θα περιμένατε να βρείτε σε διαστημόπλοιο ή κάποιο υπολογιστικό σύστημα του μέλλοντος.

Η απέραντη σιωπή του κοσμικού κενού
Από πλευράς ήχου, το Alpha Centauri περιορίζεται στα ηχητικά εφέ, ιδίως τους ήχους μονάδων στη μάχη αλλά και στο ελάχιστον voice acting με την αναγνωση αποσπασμάτων από υποθετικά συγγράμματα των ηγετών κάθε παράταξης, τα οποία ακούτε όταν ολοκληρώνετε το research κάποιας τεχνολογίας. Δυστυχώς η χρήση Full Motion Videos με ηθοποιούς στο ρόλο των συμβούλων σας που υπήρχε σε προηγούμενα Civilization απουσιάζει από το Alpha Centauri.

Τα παραπάνω αρχικά μπορεί να φανούν ως αναγκαίοι περιορισμοί λόγω προϋπολογισμού ή του μεγέθους που θα καταλάμβαναν τα σχετικά αρχεία στο CD του παιχνιδιού, ωστόσο μάλλον αποτελούν συνειδητή επιλογή της Firaxis Games. Πράγματι, η απουσία περισσότερων ήχων και μουσικής υποσυνείδητα δημιουργούν την αίσθηση του κενού στο διάστημα, σε έναν ξένο και άδειο πλανήτη. Αντίστοιχα, η παρουσία ηθοποιών στο ρόλο συμβούλων μάλλον ταιριάζει καλύτερα στην αυτοκρατορική αίσθηση των Civilization και ίσως θα κατέληγε να υποσκάπτει την ιδέα ότι βρίσκεστε ολομόναχοι στο διάστημα, μαζί με τους ελάχιστους αποίκους που ακολούθησαν την παράταξή σας.

sid meiers alpha centauri 05

Εσείς που θα κατευθύνετε τη νέα ανθρωπότητα;
Συνολικά το Alpha Centauri προσφέρει μια πολύ πιο μαζεμένη και σφιχτή εμπειρία από τα υπόλοιπα games της σειράς Civilization, όπου η έμφαση δίδεται στην ελεύθερη εξερεύνηση και το επικό ταξίδι του πολιτισμού σας σε βάθος χιλιετηρίδων. Εδώ τα πράγματα είναι πιο περιορισμένα, οι συνθήκες πιο πιεστικές, οι εξελίξεις πιο απρόβλεπτες και στο βάθος κάτι υποβόσκει απειλητικά.

Προς τιμήν των developers στην Firaxis Games, αυτό το άλμα σε ένα φουτουριστικό Civilization είναι πολύ περισσότερο από άλλο ένα παιχνίδι του επιτυχημένου franchise αλλά με διαφορετικό περιτύλιγμα. Οι δημιουργοί εκμεταλλεύτηκαν την αποδέσμευση από το ιστορικό παρελθόν για να τολμήσουν νέα πράγματα, ενώ απέδωσαν εξαιρετικά την θεματολογία της επιστημονικής φαντασίας, θέτοντας στο σενάριο ερωτήματα για την εξέλιξη της ανθρωπότητας και την σχέση της με άλλα είδη και το περιβάλλον γύρω της. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και σήμερα, το Alpha Centauri έχει μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά των Strategy fans αλλά και μια αξιόλογη βάση ενεργών παικτών, ενώ το Beyond Earth των ίδιων δημιουργών το 2014 δυσκολεύτηκε πολύ να φτάσει τον πήχη που το Alpha Centauri έβαλε πάρα πολύ ψηλά.

Θετικά:
- Φρέσκια προσέγγιση στην σειρά των Civilization games με την αλλαγή από την ιστορία στο διάστημα
- Παρουσία σεναρίου, το οποίο μάλιστα θέτει σημαντικά ερωτήματα
- Αντοχή στο χρόνο
- Βελτιώσεις στο μέχρι τότε μοντέλο gameplay των Civilization

Αρνητικά:
- Τα γραφικά δυσκολεύουν τον χρήστη να καταλάβει τις πληροφορίες κάθε tile μόνο με μια ματιά
- Ο ήχος, αν και ταιριαστός με την επιθυμητή ατμόσφαιρα, θα μπορούσε να έχει συχνότερη παρουσία
- Χειρισμός που μπορεί να δυσκολέψει όσους έχουν συνηθίσει σε quality of life βελτιώσεις από το έτος κυκλοφορίας του

Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 7.5
Gameplay: 9
Σενάριο: 8
Αντοχή: 9.5
Γενικά: 8.8 

Ένα μεγάλο άλμα προς τα εμπρός για το είδος και μια διαχρονική αξία που αντέχει μέχρι και σήμερα

Γιάννης Παπαργυρίου

User reviews

There are no user reviews for this listing.
To write a review please register or

Mόνο εγγεγραμμένοι χρήστες μπορούν να γράψουν σχόλια. Παρακαλούμε κάντε πρώτα Login στο site. Αν δεν έχετε λογαριασμό στο GameWorld τότε κάντε Register και στη συνέχεια Login.

Comments  

#1 ashbringer (Level 25) 01/02/2021 22:28
Εντυπωσιακή σειρά με φοβερό gameplay και πολλές φρέσκιες ιδέες.
Notification