Για το κέρδ… Horde!
“Blizzard φίλε μου, εσύ κάτσε στην Riot”. Πριν από λίγα χρόνια όλοι συμφωνούσαν με αυτή την φράση. Είτε fans του Warcraft/Starcraft, είτε όχι, οι περισσότεροι PC gamers είχαν συνδέσει την λέξη “ποιότητα” και “αφοσίωση” με την εταιρία Blizzard. Μια εταιρία που έλεγε “δε με ενδιαφέρει το χρήμα, παρά μόνο οι gamers” πλέον έχει φτάσει σε σημείο να μπορείς εύκολα να την παρομοιάσεις με….πολιτικό. Λέει, λέει και τελικά δε βλέπουμε τίποτα. Ποιος θα περίμενε αυτή την κατάληξη όταν πρωτο-ανακοινώθηκε το Warcraft III: Reforged στο Blizzcon 2018; Όταν ακούσαμε ότι θα γίνει “reforged” είχαμε ενθουσιαστεί τόσο που φτάσαμε ένα βήμα πριν το pre-order.
Δύο χρόνια μετά ζητάμε refunds. Φαίνεται πως το μοντέλο EA, Bethesda, όπου βγάζεις μισοτελειωμένα games και μετά λες στους fans “Oκ τα υποστηρίζουμε με updates” για να προσθέσεις ότι θα έπρεπε να έχει ήδη το game, έχει τόσο μεγάλη επιτυχία που είπε να το ακολουθήσει και η Blizzard. Τελικά, εν έτη 2020 και με τις πρόσφατες ανακοινώσεις της Riot, εγώ λέω “Riot φίλε μου, εσύ κάτσε στην Blizzard”. “Τι έκανε όμως τόσο χάλια η Blizzard και τόσο κράξιμο;” θα ρωτήσετε όλοι, ας δούμε αναλυτικά παρακάτω.
Classics never die…?
Στο game έχουμε τα οχτώ κύρια campaigns, δηλαδή περιλαμβάνει και το expansion Frozen Throne. Ξεκινάτε με το Prologue που περιλαμβάνει το ταξίδι του Thrall προς την Kalimdor και συνεχίζετε με τα campaigns των ανθρώπων, Undead, Orcs και Night Elfs. Αργότερα θα ξεκλειδωθούν και αυτά του Frozen Throne, δηλαδή τα Sentinels, Alliance και Scourge. Υπολογίστε 5-10 chapters το κάθε campaign από 10-30 λεπτά, άρα συνολικά έχουμε μια διάρκεια περίπου 30-35 ώρες. Η ιστορία “μετά από παρέμβαση των fans” έμεινε ίδια με αυτή του original Warcraft III. Η Blizzard είχε κάνει μια ανακοίνωση ότι θα πρόσθετε κάποιο παραπάνω lore ώστε να “ταιριάζει” περισσότερο με το lore που έχει αναπτυχθεί μετά από τόσα χρόνια, δηλαδή ήθελε να προσθέσει περισσότερο Sylvanas και Jaina Proudmoore. Όμως πήρε την απόφαση το “Reforged” του game να μην αποκλίνει και πολύ από το αρχικό. Δυστυχώς την ίδια απόφαση πήρε και σε όλους τους τομείς.
”A complete reimagining”
Από που να ξεκινήσει κανείς να αναλύει μια τέτοια πατάτα. Ας ξεκινήσουμε από τα θετικά… όσα υπάρχουν. Αρχικά τα campaigns έχουνε παραμείνει τα ίδια και ο χειρισμός επίσης. Μην περιμένετε να το παίξετε και να μην ξέρετε τι κάνετε, είναι ίδιο με το original Warcraft III. Ακόμα έχουν αναβαθμιστεί τα μοντέλα των χαρακτήρων, καθώς και τα textures στο περιβάλλον και στα builds. Εδώ τελειώνουν τα καλά. Το UI αγαπητή Blizzard που μας έδειχνες στο Blizzcon ότι “εκσυγχρονίστηκε”, που είναι; Μήπως το άφησες και αυτό ίδιο για να “ικανοποιήσεις” τους fans σου; Οι 4 ώρες “reforged” cinematics που είναι; Η αλήθεια είναι ότι μερικά key cutscenes έχουνε γίνει πλήρως reforged, όλα τα υπόλοιπα έχουν μείνει ίδια και απαράλαχτα. Δεν γίνεται όμως να μου φτιάχνεις καλύτερα 3D μοντέλα και να μου τα βάζεις να μιλάνε σα μαριονέτες και να κουνιούνται λες και τα άκρα τους είναι στέκες. Είχε δείξει ότι όλα τα cutscenes, ακόμα και αυτά που ήταν απλοί διάλογοι, θα έχουν μακροσκοπικές κάμερες και θα είναι πιο ρεαλιστικά.
Αυτό που είδαμε όμως είναι ακριβώς η ίδια προσέγγιση με το original. Μόνο που είμαστε στο 2020 και όχι στο 2002 πλέον. Δηλαδή η Blizzard έκανε ένα “remaster” τύπου από PS1 σε PS3 (αρχές). Εκτός από τα μοντέλα, είδαμε και αλλαγές στα avatar icons. Έγιναν πιο λεπτομερή. Τι να το κάνεις όταν χάνει σε ουσία; Πολλοί θα πείτε “Oκ έκανε αυτό που υποσχέθηκε. Αναβάθμισε τα γραφικά”. Μόνο αυτό υποσχέθηκε όμως; Ή ένα “complete reimagining” όπως αναφέρει η ίδια η Blizzard ακόμη και σήμερα στην ιστοσελίδα της; Ηχητικά εφέ δεκαετίας και δεν συγχρονίζονται με τα animations. Voice acting σε λίγο καλύτερη μοίρα και το soundtrack έχει εμφανίσει βελτίωση. Optimization για σκουπίδια. Δε γίνεται φίλε μου να θες υπερυπολογιστή για να τρέξει το Warcraft III με καλύτερα γραφικά. Ακόμα και στο τέρμα low να τα βάλεις δεν εξηγείται γιατί κολλάει το menu άπειρα. Δεν εξηγεί τα μεγάλα loading screens.
Εκτός του ότι έβαλε απλά ένα texture pack παραπάνω δεν έφτιαξε τίποτα. Το AI πως γίνεται μετά από 18 χρόνια να μην έχει εμφανίσει βελτίωση; Στέλνεις τον Arthas με πέντε στρατιώτες και κολλάει ο ένας πίσω από τον άλλο και σταματάνε κάθε 3 δευτερόλεπτα. Ή είναι και αυτό μέρος του “stick to the original material”; Η Blizzard δεν έχασε την ευκαιρία φυσικά να δείξει την έντονη πικρία της από την εποχή που έχασε το DOTA μέσα από τα χέρια της. Έτσι κάνει “claim” κάθε custom map που δημιουργείτε μέσα στο Warcraft III: Reforged. Τουλάχιστον ακόμα μπορούμε να παίξουμε custom maps…. Επίσης μπορούμε ακόμα να παίζουμε τα κλασικά Versus, από 1v1 μέχρι 4v4 και Free-For-All, τόσο σε custom maps όσο και σε maps της Blizzard. Διαλέγετε με ποιό race θα παίξετε και ξεκινάτε απο το μηδέν με σκοπό να χτίσετε στρατό για να νικήσετε τον αντίπαλό σας.
Υπέρτατη προχειροδουλειά και εξαπάτηση βασιζόμενη στη νοσταλγία των fan.
Το matchmaking είναι αρκετά σύντομο, εκτός του FFA, και το lag αρκετά μεταβαλλόμενο προς τα πάνω (200+ ms), καθώς υπήρξαν και κάποιες καθυστερήσεις, queue και bugs για την είσοδο στο Battlenet. Ακόμα, στα "ομαδικά" όταν δεν πάει καλά η εκστατεία μερικοί την κοπάναγαν. Το “ωραίο” όμως ποιο είναι; Αν δε θέλετε να δώσετε 30€ για να αγοράσετε αυτό το έκτρωμα και απλά θέλετε να αγοράσετε το original Warcraft III… καλή τύχη! Η Blizzard το αφαίρεσε από το κατάστημά της. Αυτή τη στιγμή το Warcraft III έχει ενσωματωθεί στο Reforged. Έτσι αν θέλετε να παίξετε το original και όχι την σαβούρα που η Blizzard αποκαλεί “reforged”, θα πρέπει να αγοράσετε το καινούργιο και να κατεβάσετε 30GB για το τίποτα. Αν από την άλλη το είχατε αγοράσει προηγουμένως, τότε μάλλον πάλι θα πρέπει να κατεβάσετε τα 30GB, αλλά η καλή Blizzard θα σας αφήσει να το παίξετε.
Η Blizzard όμως “μας απογοήτευσε” αφού την έχουμε συνηθίσει να βγάζει “ποιοτικά και polished games”, όπως ανέφερε και ο CEO μετά την κατακραυγή και για να εφησυχάσει τους οργισμένους fans, προσπάθησε να κάνει επίκληση στο συναίσθημα. “Θέλαμε να ξανα-ζήσετε αυτές τις επικές στιγμές αναλλοίωτες”, καθώς αναφερόταν στα κάκιστα cutscenes. “Δεν θέλαμε να αποκλίνουμε από το source material”, αναφερόμενοι στην απουσία περισσότερου lore. Και φυσικά το κλασικό “μας έχετε συνηθίσει με ποιοτικά games, θα συνεχίζουμε να το υποστηρίζουμε γιατί το αγαπάμε” και πάρτο ένα 2GB “patch” με το launch, καθώς η Blizzard σκούπιζε τα δάκριά της με τα λεφτά σας. Το επικό ποιο είναι; Όταν όσοι νοσταλγοί το αγόρασαν και έφαγαν την φτυσιά στη μάπα και ήθελαν να το κάνουν refund, η Blizzard τους διέγραφε τα post και τα ticket. Μετά βέβαια που άρχισαν οι μηνύσεις λόγω παραβίασης των δικαιωμάτων του καταναλωτή για παραπλανητική διαφήμιση, τότε η καλή Blizzard λέει refund σε όλους χωρίς tickets.
Η απόλυτη απογοήτευση
Τι να πρωτοπεί κανείς; Πλέον έχει γίνει σύνηθες το φαινόμενο των σπασμένων games. Το Warcraft III: Reforged δε θα έπρεπε να το αγοράσει κανένας. Μόνο ίσως όσοι δεν είχαν παίξει το αρχικό και όσοι νοσταλγοί το θέλουν “σίγουρα” στην συλλογή τους και δεν τους νοιάζουν 30€. Ακόμα και τώρα η Blizzard στην επίσημη ιστοσελίδα του Warcraft III: Reforged το διαφημίζει όπως και προηγουμένως, παρόλο που όσοι το αγόρασαν δεν βρήκαν τίποτα από αυτά μέσα και το έκαναν refund. Κενές υποσχέσεις για άλλη μια φορά και ποιος είναι το θύμα; Οι καταναλωτές που εμπιστεύονται εταιρίες και αγοράζουν πιστεύοντας ότι “ντάξει μωρέ με τα 30€ τα δικά μου θα σωθεί;” Ίσως είναι καιρός να επιλέγουμε πιο συνειδητά τι συμπεριφορές ενισχύουμε και να προλαμβάνουμε κάτι τέτοια, αντί για να παραπονιόμαστε μετά…
Θετικά:
- Αναβαθμισμένα γραφικά
- Ίδιο campaign και χειρισμός
- Περιλαμβάνει το Classic
Αρνητικά:
- Δεν λέγεται reforged όταν είναι remaster
- Animations με “μαριονέτες”
- Λίγα “ανανεωμένα” cutscenes
- Βελτίωση στα γραφικά από 2002 σε 2010
- Αφαίρεση του original Warcraft III από το store
- 30€ για ένα texture pack
- Καμία βελτίωση στο AI
- Τόσα έχει, δεν διαβάσατε το review;
Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 6
Gameplay: 5
Σενάριο: 6
Αντοχή: 6.5
Γενικά: 6
Warcraft III: Refunded.
Σταμάτης Καράμπογας
Comments