Reviews Salt and Sanctuary
Comments (4)

Salt and Sanctuary Hot

Όταν το Dark Souls συναντά το Castlevania.

https://www.gameworld.gr/media/reviews/photos/thumbnail/320x180s/c4/27/1d/salt-and-sanctuary-box-7-1464825338.jpg
  • Review
  • News
  • Forum
  • Images
  • Videos
  • User Reviews

Όταν το Dark Souls συναντά το Castlevania.

Με μία πρώτη βιαστική ανάγνωση το Salt and Sanctuary δεν είναι τίποτα παραπάνω από μία φθηνή αντιγραφή του Dark Souls, μία indie απόπειρα στο να δημιουργηθεί κάτι που να μοιάζει και να θυμίζει Dark Souls αλλά που δε καταφέρνει να πλησιάσει καν το μεγαλείο ή τη γοητεία αυτού. Όμως, όπως άλλωστε συμβαίνει συνήθως σε κάθε πρώτη ανάγνωση, η εικόνα αυτή είναι όχι απλά ελλιπής αλλά και παραπλανητική. Οι διακριτικές λεπτομέρειες που διαφοροποιούν την στυγνή αντιγραφή από την καλλιτεχνική έμπνευση και οριοθετούν τα σύνορα μεταξύ κυνικού οπορτουνισμού και ειλικρινούς πάθους χάνονται μέσα στην θολούρα των πρώτων εντυπώσεων και αντικαθιστώνται από παραμορφωμένες περιγραφικές γενικολογίες.

Πως αλλιώς να περιγράψει κανείς όμως το Salt and Sanctuary; είναι πέρα για πέρα -και πέραν κάθε αμφιβολίας- πνευματικό τέκνο του Dark Souls, σε σημείο που όχι απλά αντιγράφει αλλά κυριολεκτικά κλέβει μηχανισμούς αυτούσιους ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να ακολουθήσει τα ίδια βήματα όσον αφορά την ατμόσφαιρα και την μυθολογία του. Ταυτόχρονα όμως μεταφέρει τους μηχανισμούς αυτούς σε ένα τελείως καινούριο πλαίσιο, σε ένα φρέσκο 2D κόσμο που -από άποψη σχεδιασμού- είναι φανερά εμπνευσμένος από τα platforms της metroidvania σχολής. Και μέσω αυτής της παρατήρησης φτάνουμε στην πραγματική περιγραφή της ταυτότητας του Salt and Sanctuary. Πρόκειται για ένα αρμονικό πάντρεμα της συνταγής των Dark Souls με τον σχεδιασμό των metroidvania, ένα πάντρεμα που παίρνει τα καλύτερα στοιχεία των δύο πλευρών και τα αναμιγνύει σε ένα παραδόξως πρωτότυπο κράμα, σε ένα κράμα που κατανοεί πλήρως τα επί μέρους του στοιχεία και τα χρησιμοποιεί στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους.


Όπως πασιφανώς σηματοδοτούν οι δύο παραπάνω παράγραφοι το Salt and Sanctuary κατάφερε να με εντυπωσιάσει και ταυτόχρονα να ξεπεράσει τις ήδη υψηλές προσδοκίες που για είχα για αυτό μετριάζοντας ταυτόχρονα τους όποιους φόβους μου. Προτού όμως προχωρήσουμε στην πιο αναλυτική περιγραφή του γιατί συνέβη αυτό, αξίζει να αναφερθούμε σε μερικά ακόμη εισαγωγικά στοιχεία. Το Salt and Sanctuary δημιουργήθηκε από την εταιρία ανάπτυξης Ska Studios, μια εταιρία η οποία αποτελείται από δύο μόνο άτομα και έχει στο ενεργητικό της διάφορα απλοϊκά shoot 'em ups και beat 'em ups που έχουν κυκλοφορήσει αποκλειστικά στο XBLA και τα οποία παρά τις γενικά θετικές κριτικές που έλαβαν δεν κατάφεραν να ξεχωρίσουν. Με το Salt and Sanctuary οι φιλοδοξίες και τα σχέδια των δύο δημιουργών φαίνεται να αλλάζουν ριζικά πλέον μιας και αυτό αποτελεί με διαφορά το πιο μεγαλεπήβολο project τους μέχρι στιγμής. Παρά την φανερή έλλειψη εμπειρίας και την σοβαρή έλλειψη πόρων όμως που αντιμετώπισε η διμελής ομάδα, κατάφερε να φέρει στην ζωή ένα εντυπωσιακών διαστάσεων και βάθους action RPG. Ας δούμε αναλυτικά τι έχει να προσφέρει αυτό.

War. War never changes
Βρισκόμαστε σε ένα ρημαγμένο από τους πολυετείς πολέμους βασίλειο και η ιστορία μας ξεκινάει στη μέση του αχανούς ωκεανού, σε ένα καράβι του οποίου το πλήρωμα έχει αναλάβει μία αποστολή υψίστης σημασίας. Με σκοπό να δοθεί οριστικό τέλος στον μακροχρόνιο πόλεμο, στο καράβι μας μεταφέρεται μια πριγκίπισσα για να συμμετάσχει σε έναν γάμο πολιτικών σκοπιμοτήτων, έναν γάμο που φαίνεται να είναι η μοναδική οδός για την πολυπόθητη ειρήνη. Η επιτυχής ολοκλήρωση της αποστολής αυτής αποτελεί επιτακτική ανάγκη μιας -και όπως μας προειδοποιεί γλαφυρά το παιχνίδι- οποιαδήποτε αποτυχία θα βυθίσει το βασίλειο ξανά στο σκοτάδι του αιματηρού πολέμου. Φυσικά η προειδοποίηση αυτή αποτελεί ξεκάθαρο προμήνυμα του γεγονότος πως -όπως πάντα άλλωστε- όλα θα πάνε τελείως στραβά.

Ο χαρακτήρας σας ξυπνάει μέσα στη νύχτα από αγνώστου πηγής φασαρία και αναμπουμπούλα και πληροφορείται πως το καράβι δέχεται επίθεση από εχθρούς που θέλουν να απαγάγουν την πριγκίπισσα και να αποτρέψουν τον γάμο. Αφού διασχίσετε ένα-ένα τα καταστρώματα του καραβιού σφαγιάζοντας ανυποψίαστους πολιορκητές, φτάνετε στο εξωτερικό του καραβιού όπου και δέχεστε επίθεση από ένα λαβκραφτιανό καλαμαροειδές γκροτέσκο τερατούργημα. Εδώ έχετε την επιλογή να προσπαθήσετε να το πολεμήσετε στα ίσα και να το κατατροπώσετε, αλλά οι πιθανότητες να τα καταφέρετε είναι ελάχιστες έως μηδαμινές μιας και με το που σας σκοτώσει δεν σας δίνεται δεύτερη ευκαιρία αλλά προχωράει η ιστορία ακάθεκτη.

Σα ναυαγός που ονειρεύεται καράβια
Μετά την μάχη σας αυτή με τον “Κθούλου” ο χαρακτήρας σας θα ξυπνήσει ξεβρασμένος σε μια άγνωστη και μυστηριώδη ακτή χωρίς να έχει την παραμικρή ιδέα του πως έφτασε εκεί και του τι απέγινε το καράβι ή η πριγκίπισσα. Ξεκινώντας με σκοπό να βρείτε απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά σύντομα θα συνειδητοποιήσετε πως η πλοκή απομακρύνεται όλο και περισσότερο από αυτά και μετατρέπεται σε ένα πιο προσωπικό ταξίδι αυτοανακάλυψης του χαρακτήρα σας και εξερεύνησης του μυστηριώδους κόσμου στον οποίον βρίσκεται. Έναν κόσμο για τον οποίον σε κανένα σημείο δεν θα μάθετε οριστικές και σίγουρες πληροφορίες, παρά μόνο θα λάβετε μερικά hints από περιγραφές αντικειμένων για το περί τίνος πρόκειται.


Κατά τη διάρκεια της έρευνας που έκανα προτού ξεκινήσω να γράφω το παρόν review, συνάντησα ένα ebook εκατό σελίδων που έχει γράψει κάποιος αμετανόητος φαν του παιχνιδιού και στο οποίο παρουσιάζεται με εντυπωσιακή λεπτομέρεια ολόκληρη η πλοκή και το lore. Συνεπώς αφηγηματικό υλικό υπάρχει και με το παραπάνω αλλά θα σας δοθεί με το σταγονόμετρο. Ακριβώς όπως και με τα Dark Souls έτσι και εδώ για να καταλάβετε τι ακριβώς συμβαίνει πρέπει να το κάνετε σκοπό σας, πρέπει να διαβάζετε κάθε περιγραφή που συναντάτε, να παρατηρείτε εξονυχιστικά τα περιβάλλοντα και ακόμα και αν τα κάνετε όλα αυτά πάλι θα έχετε μόνο τις τελείες που πρέπει μόνοι σας να ενώσετε για να αποκτήσετε κάποια πλήρη εικόνα. Το γεγονός αυτό προσωπικά μου αρέσει πολύ διότι καταφέρνει να διεγείρει την φαντασία του παίκτη και να τον κάνει να νιώσει πως όντως βρίσκεται σε έναν άγνωστο κόσμο, παρόλα αυτά όσοι από εσάς θέλετε μία πιο συνηθισμένης μορφής πλοκή θα απογοητευτείτε σε αυτόν τον τομέα.

Όπως και να έχει η κατάσταση όμως αυτό που έχει σημασία τόσο για το Salt and Sanctuary όσο και για τις πηγές έμπνευσης αυτού, δεν είναι η πλοκή αυτή καθαυτή αλλά η ατμόσφαιρα του κόσμου μέσα στον οποίον αυτή κατοικεί. Ξεχάστε λοιπόν τα ευχάριστα, χρωματιστά και γεμάτα ζωή fantasy στοιχεία και ετοιμαστείτε να συναντήσετε ένα μουντό καταθλιπτικό κόσμο ο οποίος επαναδημιουργεί άριστα το συναίσθημα και την ατμόσφαιρα που συναντάμε στη σειρά Dark Souls αλλά ταυτόχρονα καταφέρνει να έχει την δικιά του ταυτότητα. Όλα τα περιβάλλοντα που θα συναντήσετε μοιάζουν να έχουν μια μαγευτική έλλειψη ζωντάνιας, μια γοτθική θλίψη μεσαιωνικής παράνοιας περασμένη από το γκρίζο φίλτρο του μουντού ωκεανού και διαβρωμένη από την χρόνια επαφή με το αλατισμένο νερό του.


Σαδισμός και αλάτι στις πληγές

Θα μπορούσαμε να πούμε πως το κατασκεύασμα που ονομάζεται Dark Souls στέκεται πάνω σε τέσσερις κολώνες: ατμόσφαιρα, βαθμός πρόκλησης, σύστημα μάχης και level design. Είδαμε ήδη πως το Salt and Sanctuary καταφέρνει να σταθεί στα πόδια του όσον αφορά την ατμόσφαιρα αλλά οι τρεις υπόλοιπες “κολώνες” που αφορούν το gameplay είναι πολύ πιο σημαντικές και αν αποτύγχανε σε αυτές θα... έφευγε άκλαυτο. Προτού συνεχίσω όμως θέλω να επισημάνω πως οι συνεχείς συγκρίσεις που κάνω με το Dark Souls δεν έχουν σκοπό να μειώσουν και επισκιάσουν το Salt and Sanctuary μιας και ήδη έχω απαρνηθεί τον τίτλο της φθηνής αντιγραφής. Αντίθετα αποσκοπούν στο να δοθεί ένα κοινό σημείο αναφοράς για την ανάλυση και μία πλατφόρμας αξιολόγησης με βάση κάτι το γνωστό σε όλους μας.

Η προσέγγιση του θανάτου ως gameplay μηχανισμού είναι ακριβώς όπως μας τα έχει μάθει η From Software. Αντί για souls μαζεύετε salt και δεν το θέλετε για να αλατίσετε τις πατάτες σας αλλά γιατί στο κόσμο του Salt and Sanctuary αποτελεί τη κινητήρια δύναμη της ζωής και το χρησιμοποιείτε ως νόμισμα για να κάνετε level up τον χαρακτήρα σας και upgrade τα όπλα σας. Κάθε φορά που ο χαρακτήρας σας πεθαίνει χάνει όλο το salt που κουβαλάει μαζί του και πρέπει να ξαναγυρίσει στο μέρος όπου το έχασε για να το πάρει πίσω. Ομοίως με το Bloodborne όμως δεν αρκεί να φτάσετε στο σημείο όπου χάσατε το πολύτιμο αλάτι σας αλλά πρέπει και να σκοτώσετε τον φονέα σας για να το πάρετε πίσω. Φυσικά σε περίπτωση που αποτύχετε να το κάνετε αυτό, το χάνετε για πάντα μαζί με τον κόπο που σπαταλήσατε στο να το μαζέψετε.


Κάθε φορά που πεθαίνετε μεταφέρεστε επίσης στο τελευταίο sanctuary που έχετε επισκεφθεί. Τα sanctuaries είναι τα checkpoints του παιχνιδιού και επιφανειακά λειτουργούν όπως τα bonfires στο Dark Souls. Όταν επισκέπτεστε κάποιο κάνετε heal και συμπληρώνετε τα χρησιμοποιημένα potions καθώς επίσης και σας δίνεται η δυνατότητα να επενδύετε το αλάτι σας για να κάνετε πιο δυνατό τον χαρακτήρα σας, περισσότερα για αυτά σε λίγο. Το γεγονός πως ο θάνατος τιμωρείται τόσο βάναυσα κάνει την εύρεση των sanctuaries σκοπό υψίστης σημασίας. Κάθε φορά που μπαίνετε σε καινούρια περιοχή θα σας κατατρώει το άγχος του να βρείτε το κοντινότερο sanctuary και όταν το βρίσκετε κουβαλώντας δύο τόνους αλάτι θα αναστενάζετε από ανακούφιση και ευτυχία.

Σε γενικές γραμμές το Salt and Sanctuary καταφέρνει να αναπαράγει αυτόν τον τρόμο και το άγχος που δημιουργεί ο θάνατος στα Dark Souls. Κάθε δωμάτιο στο οποίο εισέρχεστε μπορεί να περιέχει οτιδήποτε από κάποιο καινούριο τερατούργημα που δεν έχετε την παραμικρή ιδέα πως να αντιμετωπίσετε μέχρι μια σειρά από παγίδες που μπορούν να σας ξεκάνουν άμεσα αν δεν είστε προσεκτικοί. Ακόμα βέβαια και οι πιο απλοί και μικροί αντίπαλοι μπορούν να σας προκαλέσουν τεράστιους μπελάδες αν τους συναντήσετε σε ομάδες ή αν δεν τους δώσετε την προσοχή που τους αξίζει. Σε κάθε περίπτωση πρέπει ανά πάσα στιγμή να έχετε τα μάτια σας δεκατέσσερα και την ασπίδα σας έτοιμη να αντικρούσει οποιαδήποτε επίθεση χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως είναι δυνατόν να αποφύγετε τον θάνατο. Η υψηλή δυσκολία και οι συνεχόμενοι θάνατοι είναι και εδώ επιλογή σχεδιασμού και παρόλο που σε κάποια σημεία θα θέλετε να τραβήξετε τα μαλλιά σας, η πρόκληση που αντιμετωπίζετε είναι πάντα δίκαιη και ο κάθε σας θάνατος διδακτικός για το πως να την ξεπεράσετε.


Χρυσός ή αλάτι;

Φαντάζομαι ανάμεσα στην επιλογή αυτή όλοι μας θα διαλέγαμε τον χρυσό ως την πιο πολύτιμη επιλογή, όχι όμως και οι σχεδιαστές του Salt and Sanctuary. Από τα δύο διαθέσιμα νομίσματα -gold και salt- το δεύτερο είναι μακράν πιο σημαντικό από το πρώτο. Με gold μπορείτε να αγοράσετε κάποια early game αντικείμενα που σταματάνε να είναι χρήσιμα λίγες ώρες αφού αρχίσετε και στην συνέχεια θα το χρησιμοποιείτε μόνο για μερικά consumables και τίποτε άλλο. Αντίθετα το salt σας επιτρέπει να ανεβείτε level και να κάνετε upgrade τα όπλα, δυνατότητες και οι δύο που παραμένουν σημαντικές καθ' όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού. Ως εκ τούτου θα συλλέγετε με ζήλο salt σκοτώνοντας εχθρούς και θα πανικοβάλλεστε κάθε φορά που χάνετε μεγάλη ποσότητά του ενώ ταυτόχρονα το gold σας θα συσσωρεύεται αχρείαστο και άχρηστο. Χάνεται λοιπόν η δυνατότητα του να υπάρχει κάποια ενδιαφέρουσα δυναμική ανάμεσα στα δύο αυτά νομίσματα μιας και η προσθήκη του gold φαίνεται να είναι σχεδιαστικός πλεονασμός.

Ο κόσμος τον οποίο καλείστε να εξερευνήσετε όμως είναι κατά βάση νεκρός και κατοικείται από διεστραμμένα, παραμορφωμένα και δύσμορφα τερατουργήματα που κατοικούν μέσα σε έκπτωτες και παρηκμασμένες πόλεις, κάστρα και μνημεία. Για τον λόγο αυτό δεν συναντάτε πουθενά τα συνηθισμένα hub areas που ξέρουμε από τα περισσότερα RPG, για να ξοδέψετε το gold και το salt σας. Αντίθετα στην αρχή του παιχνιδιού καλείσθε να διαλέξετε μια θρησκεία -συγκεκριμένα ένα creed- στην οποία θα αφιερώσετε το πρώτο sanctuary που θα ξεκλειδώσετε.


Σε αυτό μπορείτε να κάνετε προσφορά στους θεούς αντικείμενα που βρίσκετε στα ταξίδια σας με σκοπό να επικαλεστείτε διάφορους NPC για να επανδρώσουν το κτήριο. Αυτοί μπορεί να είναι blacksmiths, alchemists, guides κτλπ ο καθένας με την χρήση του και -κυριότερα- ο καθένας με το εμπόρευμά του. Από αυτούς μπορείτε να αγοράσετε τα διάφορα αντικείμενα που πωλούνται έναντι gold καθώς και να αποκτήσετε υπηρεσίες όπως π.χ. δυνατότητα άμεσης επιστροφής στο κοντινότερο sanctuary. Ανάλογα το class που παίζετε καθώς και την προσέγγιση σας στην εξερεύνηση θα βρείτε διαφορετική χρησιμότητα στον κάθε NPC με την παράσταση όμως να κλέβει ο blacksmith ο οποίος σας επιτρέπει να κάνετε upgrade τον εξοπλισμό σας έναντι salt.

Εσύ σε ποιον θεό πιστεύεις;
Δεν ανήκουν όμως όλα τα sanctuaries στην ίδια θρησκεία. Υπάρχουν εφτά διαφορετικά creeds που μπορείτε να ακολουθήσετε με το καθένα να έχει τα δικά του sanctuaries διάσπαρτα στον χάρτη και ενώ μπορείτε να τα επισκεφθείτε όλα ώστε να τα χρησιμοποιήσετε ως checkpoint ή για να γεμίσετε το HP, μόνο σε αυτά του creed σας μπορείτε να αλληλεπιδράσετε με τους NPC. Φυσικά μπορείτε να επισκεφθείτε κάποιο ξένο sanctuary και να ασπαστείτε την νέα αυτή θρησκεία όποτε θέλετε αλλά κάνοντας αυτό θα ονομαστείτε αποστάτης και δεν θα μπορείτε να αλλάξετε ξανά θρησκεία. Υπάρχει τρόπος να σταματήσετε να είστε αποστάτης και να επιλέξετε εκ νέου κάποιο άλλο creed αλλά θα σας αφήσω να βρείτε μόνοι σας πως γίνετε αυτό. Εν τέλει πάντως το συμπέρασμα είναι πως το ντουέτο της Ska Studios κατάφερε να πάρει τον γνώριμο μηχανισμό των bonfires και να χτίσει κάτι καινούριο και ενδιαφέρον γύρω του, κάτι που που προσφέρει ένα επιπλέον επίπεδο βάθους τόσο όσο αφορά το gameplay, αλλάζοντας την δυναμική της εξερεύνησης -μιας και πλέον δεν είναι όλα τα “bonfires” ίδια-, αλλά και όσον αφορά την μυθολογία του κόσμου αυτού.

Το σύστημα μάχης είναι μία άριστη μετάφραση του Dark Souls στις δύο διαστάσεις.


Το πιο creed θα επιλέξετε δεν εξαρτάται μόνο από το πιο είναι το πιο βολικό ανάλογα την περιοχή που βρίσκεστε. Το καθένα διαθέτει NPCs που πουλάνε μοναδικά σε αυτό αντικείμενα και τα οποία ανάλογα το class που θα διαλέξετε να παίξετε θα σας διευκολύνουν κυρίως στην αρχή. Επιπλέον όμως το καθένα προσφέρει διαφορετικές επιλογές όσον αφορά τις αναβαθμίσεις που θα κάνετε στον εξοπλισμό σας. Ως εκ τούτου αν κάπου στα μέσα του playthrough σας αποφασίσετε να αλλάξετε στυλ από τον παραδοσιακό σας ιππότη σε κάτι πιο εξωτικό όπως π.χ. ένας μάγος, ίσως είναι καλή ιδέα να αλλάξετε και creed. Παρόλα αυτά τίποτα δεν είναι απόλυτο και είστε απολύτως ελεύθεροι να κάνετε φαινομενικά ανορθόδοξες επιλογές συνδυασμών χωρίς κάποιος να σας το απαγορεύει. Στο σημείο αυτό να αναφερθεί πάντως πως θα πρέπει μόνοι σας -ή με την βοήθεια του internet- να αποφασίσετε ποια είναι η καλύτερη επιλογή μιας και το παιχνίδι αρνείται κατηγορηματικά να σας βοηθήσει στο οτιδήποτε.

Θύελλα από ατσάλι
Συνεχίζοντας την απαρίθμηση που ξεκινήσαμε προηγουμένως, έχουμε ήδη εξασφαλίσει την ύπαρξη της σωστής ατμόσφαιρας αλλά και της δίκαια υψηλής δυσκολίας. Η λογική συνέχεια είναι να μελετήσουμε το σύστημα μάχης του Salt and Sanctuary το οποίο είναι μία δισδιάστατη αποδόμηση αυτού που συναντάμε στο Dark Souls. Όλες οι γνωστές κινήσεις είναι ίδιες -έχουμε κωλοτούμπες, έχουμε μπλοκ, έχουμε άλμα και έχουμε και διάφορα είδη επιθέσεων- αλλά είναι πιο άμεσες, πιο γρήγορες και πιο χωρικά κατανοητές. Αυτό δεν σημαίνει πως το σωστό timing δεν είναι ύψιστης σημασίας μιας και κάθε επίθεση χρειάζεται τον χρόνο της στο κάθε animation, γεγονός το οποίο πρέπει να εκμεταλλευτείτε στους αντιπάλους σας αλλά και προσέχετε για τον εαυτό σας. Παρά τους πιο γρήγορους ρυθμούς της δράσης είναι πολύ εύκολο για τους εχθρούς σας να σας πιάσουν με το σπαθί στον αέρα και να σας προκαλέσουν πολύ υψηλό damage αν δεν είστε προσεκτικοί.


Ως εκ τούτου οι γνωστοί κανόνες ισχύουν και εδώ. Πρέπει να παρατηρήσετε τα animation και τα μοτίβα επίθεσης του κάθε αντιπάλου και να χτυπήσετε στις σωστές στιγμές ενώ ταυτόχρονα αποφεύγετε με τον σωστό τρόπο κάθε φορά τις επιθέσεις που έρχονται προς το μέρος σας. Σε άλλους αντιπάλους είναι πιο βιώσιμη στρατηγική το να αποφεύγετε με dodge roll τις επιθέσεις τους και να τους χτυπάτε αμέσως μετά, σε άλλους πρέπει όμως να χρησιμοποιείτε block και riposte ενώ για άλλους πρέπει να κρατάτε την απόστασή σας και να χρησιμοποιείτε ranged επιθέσεις. Οι επιλογές προσέγγισης της κάθε μάχης είναι πολλές αλλά η ακρίβεια που απαιτείται στην εκτέλεση τους είναι ιδιαίτερα υψηλή. Μία επίθεση με κακό timing μπορεί να οδηγήσει στον άμεσο θάνατό σας.

Όλα τα παραπάνω γίνονται εμφανέστατα από το γεγονός πως θα συναντήσετε δεκάδες διαφορετικά είδη εχθρών. Μπορεί οι μηχανισμοί μάχης να παραμένουν οι ίδιοι και να μην εξελίσσονται καθόλου κατά την διάρκεια του παιχνιδιού, αλλά το γεγονός πως θα συναντάτε συνέχεια διαφορετικούς εχθρούς με διαφορετικές συμπεριφορές στην μάχη και διαφορετικά μοτίβα επιθέσεων θα σας αναγκάζει να δοκιμάζετε συνέχεια καινούρια πράγματα και θα σα φέρει συνέχεια αντιμέτωπους με νέες προκλήσεις. Για παράδειγμα προς έκπληξή μου ανακάλυψα πως η αποδοτικότερη μέθοδος να νικηθεί ένα συγκεκριμένο boss είναι να αφαιρέσετε τελείως όλα τα κομμάτια της πανοπλία σας και να το πολεμήσετε... γυμνοί, ώστε να μπορείτε να κινείστε πιο γοργά.


Φυσικά οποιαδήποτε ανάλυση θα ήταν ελλιπής αν δεν κάναμε αναφορά στα εξαιρετικά bosses. Η αρτιότητα σχεδιασμού που αυτά παρουσιάζουν είναι εντυπωσιακή. Το καθένα έχει ένα τελείως διαφορετικό σετ κινήσεων τις οποίες εναλλάσσει συνεχώς καθώς πέφτει το HP του. Παρόλο που δεν είναι όλα εξίσου δύσκολα σε καμία περίπτωση δεν θα καταφέρετε να ορμίσετε σε κάποιο και να το υπερνικήσετε στην πρώτη σας προσπάθεια, χρειάζεται αρκετή υπομονή και παρατηρητικότητα καθώς και την ικανότητα να μαθαίνετε από τα προηγούμενα να λάθη σας. Οι σαδιστικές ρίζες του Dark Souls κάνουν και εδώ την εμφάνιση τους με κάποια bosses να παίζουν κυριολεκτικά με τα νεύρα μας. Όσο όμως και να εκνευριστείτε, όσο και να απελπιστείτε κάθε φορά το τελειωτικό χτύπημα σε ένα boss θα ακολουθείτε από ένα ανείπωτο αίσθημα ευτυχίας και ολοκλήρωσης.

Ξιφομάχος ή μάγος;
Επιπλέον η επιλογή του class που θα ακολουθήσετε αλλάζει και αυτή την προσέγγιση σας στην μάχη. Για το πρώτο μου playthrough -πάνω στο οποίο βασίζεται κατά βάση το εν λόγω review- έπαιξα ένα παραδοσιακό class με heavy armor και greatsword. Τελειώνοντας αυτό ξεκίνησα άλλα δύο playthroughs το ένα με μάγο και το άλλο με έναν αλά Bloodborne hunter και η εμπειρία μου στις μάχες ήταν τελείως διαφορετική σε κάθε μία από αυτές τις περιπτώσεις. Το γεγονός αυτό συντελεί υπεραρκετό λόγο να συνεχίζετε να παίζετε το Salt and Sanctuary ακόμα και μετά τον τερματισμό του ο οποίος από μόνος του θα σας πάρει 20-25 ώρες. Ως εκ τούτου η αντοχή και το replayability εκτοξεύονται στα ύψη, ειδικά αν συνυπολογίσουμε και την επιλογή New Game Plus στην οποία ξαναρχίζετε το παιχνίδι από την αρχή με τον ήδη υπάρχοντα χαρακτήρας σας αλλά σε ακόμα υψηλότερο βαθμό δυσκολίας.


Όπως και στο Dark Souls έτσι και εδώ τα classes είναι αρκετά ρευστή έννοια. Ναι μεν θα επιλέξετε ένα στην αρχή το οποίο θα καθορίσει τον αρχικό σας εξοπλισμό και τις προδιαθέσεις του χαρακτήρα σας αλλά γενικότερα είστε απολύτως ελεύθεροι να το εξελίξετε όπως εσείς θέλετε μέσω τους εξαιρετικού πλέγματος επιλογής που προσφέρεται. Με κάθε level που ανεβαίνετε κερδίζετε ένα skill point για να επενδύσετε στο πλέγμα το οποίο ξεκλειδώνει υψηλότερα stats αλλά και ικανότητα χρήσης όπλων υψηλότερου επιπέδου. Το γεγονός πως οι αναβαθμίσεις αυτές είναι κατανεμημένες σε πλέγμα δημιουργεί μια αρκετά διαισθητική διαδικασία του πως θα εξελίξετε τον χαρακτήρα σας. Αυτό διότι αν π.χ. θέλετε να ειδικευτείτε στη χρήση σπαθιών θα πρέπει να επενδύσετε πόντους στον αντίστοιχο τομέα του πλέγματος, χωρίς να κάθεστε να αναρωτιέστε πιο είναι το ιδανικότερο attribute για να βελτιώσετε. Έτσι το σύστημα εξατομίκευσης καταφέρνει ταυτόχρονα να είναι προσβάσιμο αλλά και να προσφέρει πολλές διαφορετικές επιλογές εξέλιξης.

”Μετροιντβένια” στοιχεία
Και πάμε και στον τελευταίο δομικό λίθο της συνταγής μας, ο οποίος είναι το level design. Φυσικά λόγω διαφορετικού αριθμού διαστάσεων δεν θα μπορούσαν οι developers να χρησιμοποιήσουν ως σημείο αναφοράς και εδώ το Dark Souls. Έπρεπε να προβάλλουν την λογική του level design, που συναντάμε σε αυτό, στις δύο διαστάσεις και κάνοντας αυτό οδηγήθηκαν στην προφανή επιλογή του metroidvania platform, μια επιλογή τόσο ιδιοφυή που με κάνει να αναρωτιέμαι πως δεν το σκέφτηκε κανένας πιο νωρίς. Τα διακλαδιζόμενα μονοπάτια, το απαιτητικό platforming και τα πολλά μυστικά περάσματα που συναντάμε στα παραδοσιακά metroidvania -όπως π.χ. στο Symphony of the Night που δημιούργησε άλλωστε το είδος- αποτελούν την τέλεια μετάφραση των περιβαλλόντων και του level design που συναντάμε στο Dark Souls. Αν το καλοσκεφτούμε κιόλας τα levels του Dark Souls είναι πρακτικά κατασκευάσματα metroidvania λογικής διευρυμένα στις τρεις διαστάσεις.


Συνεπώς το πάντρεμα αυτό που συναντάμε στο Salt and Sanctuary εκτελείται με τρόπο εκπληκτικό. Το που τελειώνουν οι επιρροές από το Dark Souls και που αρχίζουν αυτές από το Symphony of the Night θολώνει όλο και περισσότερο καθώς οι απαιτήσεις του platforming αυξάνονται και καθώς ξεκλειδώνετε νέες ικανότητες μετακίνησης. Η πρώτη που θα ξεκλειδώσετε είναι η ικανότητα να αντιστρέφετε την βαρύτητα σε συγκεκριμένα, προκαθορισμένα σημεία γεγονός που σας επιτρέπει να φτάσετε σε μέχρι τότε άφταστα σημεία. Στη συνέχεια αποκτάτε την ικανότητα να εκτελείτε κατά βούληση ένα εναέριο dash που σας εκτοξεύει ταχύτατα προς κατεύθυνση της επιλογής σας. Οι ικανότητες αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ήδη ολοκληρωμένες περιοχές για να ανακαλύψετε κρυφά μονοπάτια που περιέχουν loot το οποίο αλλιώς δε θα μπορούσατε να αποκτήσετε. Η λογική αυτή του backtracking είναι φανερώς επηρεασμένη από τα κλασικά Castlevania.

Όλα τα levels και οι κόσμοι του παιχνιδιού συνδέονται σε ένα χαοτικό πλέγμα λουπαρισμένων διαδρόμων και κρυφών shortcuts, δημιουργώντας έτσι ένα ομαλά δομημένο open-world περιβάλλον. Κάθε φορά που ξεκλειδώνετε μία καινούρια περιοχή θα βρίσκετε πληθώρα μονοπατιών που οδηγούν μονόπλευρα πίσω σε κάποια άλλη γεγονός που θα απαντάει στο ερώτημα του τι κάνει η πόρτα που είδατε πριν 5 ώρες και δεν βρίσκατε πως ανοίγει. Η παντελής έλλειψη χάρτη σημαίνει πως θα πρέπει να διατηρείτε συνεχώς στο μυαλό σας μια νοητική εικόνα του κόσμου και να θυμάστε που περίπου οδηγούν τα δεκάδες μονοπάτια που έχετε συναντήσει μέχρι στιγμής. Το γεγονός αυτό προωθεί το συναίσθημα πως είστε χαμένοι μέσα σε έναν άγνωστο κόσμο αλλά πολλές φορές θα σας οδηγήσει στο να χαθείτε πραγματικά χωρίς να έχετε την παραμικρή ιδέα πως γυρίζετε πίσω ή που πρέπει να πάτε. Προσωπικά με συνεπήρε η όλη διαδικασία της πλοήγησης και ο κίνδυνος του να χαθώ αποτελούσε συνεχώς μία ευχάριστη πρόκληση, παρόλα αυτά αντιλαμβάνομαι πως ίσως κάποιοι βρουν την έλλειψη χάρτη αρκετά ενοχλητική.


Ατμοσφαιρικά σκίτσα και ανατριχιαστικές μελωδίες

Είναι φανερό πως το Salt and Sanctuary δεν καταφέρνει να εντυπωσιάσει με ρεαλιστικά γραφικά τελευταίας τεχνολογίας. Τα δισδιάστατα γραφικά αυτά είναι στο σύνολο τους καλοσχεδιασμένα σκίτσα γεμάτα ατμόσφαιρα και ταυτότητα. Τόσο τα όπλα και οι πανοπλίες, όσο και τα περιβάλλοντα και οι εχθροί έχουν μια θεματική και αισθητική συνέπεια και μια γοητεία που καλύπτει το κενό της έλλειψης γραφικών υψηλής ευκρίνειας. Η τεχνοτροπία που χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με το σκοτεινό θεματικό υπόβαθρο του Salt and Sanctuary δημιουργούν ένα αέρα εντυπωσιακού εξπρεσιονισμού ο οποίος όμως γρήγορα εξαφανίζεται μπροστά στο θέαμα των καρτουνίστικων προσώπων των ανθρώπων. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί επέλεξαν να τα αναπαραστήσουν έτσι μιας και οι περίεργες αναλογίες τους σε συνδυασμό με τα τεράστια μάτια τους έρχονται σε άμεση αντίθεση ύφους με όλα τα άλλα οπτικά στοιχεία του κόσμου και δημιουργούν ένα εμφανές μελανό σημείο σε μία κατά τα άλλα τίμια προσπάθεια σχεδιασμού.

Ο ηχητικός τομέας στο σύνολό του δεν θα σας απογοητεύσει ούτε θα αφαιρέσει από την συνολική εμπειρία. Όπως και με τα γραφικά έτσι και εδώ οι developers κατάφεραν να χρησιμοποιήσουν τους ελάχιστους πόρους που διέθεταν με τρόπο τέτοιο ώστε η έλλειψη αυτή να παραμείνει αόρατη. Η μουσική αν και λιγάκι επαναλαμβανόμενη έχει την σωστή σύνθεση και ενορχήστρωση ώστε να συνοδεύσει άριστα την γενικότερη ατμόσφαιρα μυστηρίου και θλίψης που έχει το παιχνίδι στο σύνολό του, ενώ τα διάφορα ηχητικά εφέ είναι καλοφτιαγμένα και αρκετά σε ποικιλία ώστε κάθε επίθεση, κάθε εχθρός και κάθε NPC να φαίνεται ζωντανός και παρών.


Ένα επιτυχημένο και καλοδουλεμένο κράμα

Συνολικά η Ska Studios κατάφερε να κάνει το θαύμα της και να δημιουργήσει ένα συνολικό προϊόν που παρά τις ηχηρές εμπνεύσεις του καταφέρνει να παραμείνει εντυπωσιακά πρωτότυπο. Το πάντρεμα των 2D Action RPG με τους μηχανισμούς τους Dark Souls και των metroidvania γίνεται με τρόπο εντυπωσιακό και αξιοθαύμαστο. Το δυνατό και εθιστικό σύστημα μάχης σε συνδυασμό με το συνεχές και καλοσχεδιασμένο platforming θα σας τραβήξουν άμεσα στο Salt and Sanctuary ενώ ο πλούτος του περιεχομένου του θα σας κρατήσει να παίζετε για ώρες ατελείωτες. Στα 18 ευρώ αποτελεί μία από τις πιο εύκολες προτάσεις που έχω κάνει στην ζωή μου. Είτε είστε φαν της φόρμουλας των Dark Souls, είτε λατρεύετε τα δισδιάστατα Platform και RPG, είτε θέλετε να δοκιμάσετε κάτι καινούριο και ενδιαφέρον το Salt and Sanctuary θα σας ικανοποιήσει και με το παραπάνω.

Θετικά:
- Υπέροχη ατμόσφαιρα
- Άκρως εθιστικό σύστημα μάχης
- Ενδιαφέροντα classes
- Το σύστημα των creeds και των sanctuaries
- Καλοδουλεμένο level design και platforming
- Εντυπωσιακά bosses
- Υψηλή αλλά καλοφτιαγμένη δυσκολία
- Υψηλή αντοχή και replayability
- Όμορφα γραφικά που συνεισφέρουν στην ατμόσφαιρα
- Ταιριαστό soundtrack

Αρνητικά:
- Αινιγματική πλοκή
- Η έλλειψη χάρτη μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα
- Η υψηλή δυσκολία και οι συνεχείς θάνατοι μπορεί να ενοχλήσουν κάποιους
- Κακοσχεδιασμένα πρόσωπα
- Το soundtrack γίνεται κάπως μονότονο

Βαθμολογία
Γραφικά: 7.5
Ήχος: 7.5
Gameplay: 9
Αντοχή: 9
Γενικά: 8.3

Χρησιμοποιώντας την γνώριμη συνταγή της σειράς Dark Souls ως πλατφόρμα εκκίνησης, η Ska Studios παραδίδει ένα indie αριστούργημα.

ΣωτήρηςΤζατζάκης

User reviews

There are no user reviews for this listing.

 

Images   VIEW ALL

NEWS   VIEW ALL

Salt and Sanctuary

[Αρχική δημοσίευση: 19/6/15] H Ska Studios, εταιρεία ανάπτυξης των εκκεντρικών Charlie Murder, The Dishwasher: Dead Samurai και τ...
Posted (18 May 2016)

Mόνο εγγεγραμμένοι χρήστες μπορούν να γράψουν σχόλια. Παρακαλούμε κάντε πρώτα Login στο site. Αν δεν έχετε λογαριασμό στο GameWorld τότε κάντε Register και στη συνέχεια Login.

Comments  

#1 +3 Zaratoth (Level 28) 02/06/2016 15:49
Μου έχει κινήσει γενικά το ενδιαφέρον, αλλά δεν είμαι σίγουρος κατά πόσο είναι 100% για μένα.
#2 +3 Professor_Severus_Snape (Level 26) 02/06/2016 15:58
Εξαιρετικό και τεράστιο review, με πολύ μεγάλη ανάλυση και αποτύπωση του βάθους του gameplay. Το παιχνίδι δείχνει πως είναι ακριβώς στα γούστα μου κι έρχεται πάνω στο σημείο που αποφάσισα να κάνω μια προσωρινή παύση από τα 2D platforms. Εκ των πραγμάτων, μπαίνει άμεσα στη wishlist.
#3 +2 ashbringer (Level 25) 03/06/2016 11:41
Εκπληκτικό φαίνεται και απο τα βίντεο αλλά και απο το αναλυτικότατο review.Μπράβο Σωτήρη.Δεν το χάνω με τίποτα.
#4 +1 BFGuser (Level 8) 05/06/2016 02:24
Εμένα με ενθουσίασε αρκετά
Score 8.3
User Score ( 10 votes ) 8.4
User Reviews 0
Genre: Action RPG, Platform
Developer: Ska Studios
Publisher: Ska Studios
Διάθεση:
Players: 1-2
Requirements: 1GB RAM, επεξεργαστής Intel Core 2 Duo στα 2.8 Ghz, κάρτα γραφικών συμβατή με DirectX 10, 2 GB χώρο στον σκληρό δίσκο, λειτουργικό σύστημα Vista ή ανώτερο
Official Website: Κλικ εδώ
Demo:
Full Game:
Release Date: PS4: 15/3/2016 PC: 17/5/2016 PS Vita: Αναμένεται ανακοίνωση
Χρήστες που το θέλουν. (VIEW ALL )
thumb
Χρήστες που το έχουν.(VIEW ALL )
thumb thumb thumb
Χρήστες που το είχαν.(VIEW ALL )
thumb
Χρήστες που το έχουν στα αγαπημένα (VIEW ALL )
thumb thumb thumb
RELATED GAMES
thumb
VIDEOS
Notification