Η Samus Aran συναντά τον Mighty No. 9.
Οι μνήμες από το Nex Machina, το προιόν της συνεργασίας μεταξύ της Housemarque και του θρυλικού προγραμματιστή Eugene Jarvis, είναι ακόμη νωπές κι όμως η φινλανδική εταιρεία μόλις δύο μήνες μετά επιστρέφει με ένα ακόμη game. To Matterfall αποκαλύφθηκε στο Paris Games Week του 2015, παρόλα αυτά χρειάστηκε να περάσουν δύο περίπου χρόνια μέχρι να δούμε κάποιο gameplay βίντεο του. Η Housemarque αναπτύσσει κατά κύριο λόγο shooters και στην εικοσαετή πορεία της στη βιομηχανία μας έχει προσφέρει ένα πλήθος αξιόλογων παιχνιδιών. Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα των Super Stardust HD, Resogun και Alienation που κόσμησαν με την παρουσία τους τις κονσόλες της Sony.
Αντίθετα με το Nex Machina που είχε κυκλοφορήσει και στα PC, το Matterfall απευθύνεται αποκλειστικά στους κατόχους του PS4. Πριν ασχοληθούμε μαζί του βάζαμε το χέρι μας στην φωτιά ότι δεν θα μας απογοήτευε, αφού η Housemarque έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη μας. Τέσσερις ώρες ενασχόλησης με το Matterfall ήταν αρκετές για να κλονιστεί αυτή η εμπιστοσύνη, καθώς το νέο εγχείρημα της φινλανδικής εταιρείας δεν στέφεται με επιτυχία.
H "έξυπνη ύλη"
To νέο exclusive του PS4 εκτυλίσσεται στην Fortuna City, μια πόλη 700.000 κατοίκων στον απομακρυσμένο πλανήτη Fortuna, του οποίου το υπέδαφος είναι πλούσιο σε ορυκτά. Οι εξορύξεις στον Fortuna έφεραν στο φως μια κολοσσιαία εξωγήινη κατασκευή και οι επιστήμονες της πόλης κατάφεραν να συλλέξουν από αυτή ένα μυστηριώδες υλικό ονόματι Smart Matter. Οι επιστήμονες έδωσαν την συγκεκριμένη ονομασία σε αυτό το υλικό γιατί με το κατάλληλο interface οι κρύσταλλοι του μπορούν να προγραμματιστούν και να πάρουν μια συγκεκριμένη μορφή.
Το Smart Matter διακρίνεται σε δύο μορφές, την γαλάζια και την κόκκινη. Η τελευταία μπορεί να μολύνει κάθε οργανισμό με τον οποίο έρχεται σε επαφή και να διαστρεβλώσει το μυαλό του ή την τεχνητή νοημοσύνη του. Οι επιστήμονες δεν κατάφεραν να εντοπίσουν εγκαίρως τους κινδύνους από την χρήση του Smart Matter και έτσι η κόκκινη μορφή του άρχισε να μολύνει την πόλη. Η κατάσταση σύντομα ξέφυγε από τον έλεγχο, οπότε η μόνη λύση ήταν η εγκατάλειψη της πόλης. Κάποιοι κάτοικοι όμως δεν πρόλαβαν να διαφύγουν, οπότε η διοίκηση της Fortuna City στράφηκε για βοήθεια στην Avalon Darrow.
H Avalon Darrow, πρωταγωνίστρια του Mattefall, δρούσε στο παρελθόν ως διασώστης για λογαριασμό των Fortuna City Emergency Services, κοινώς στο... ΕΚΑΒ της Fortuna City. Μετά από μια αποτυχημένη επιχείρηση έχασε το χέρι της και στη θέση του μπήκε ένα εμφύτευμα που έχει την δυνατότητα να ελέγχει το γαλάζιο Smart Matter. H Avalon εργάζεται πλέον ως μισθοφόρος και η νέα της αποστολή είναι να σώσει τους εγκλωβισμένους κατοίκους της Fortuna πριν αφανιστούν από το διεφθαρμένο Smart Matter. Το σενάριο είναι το τελευταίο που μας απασχολεί όταν πρόκειται για ένα shooter, εντούτοις θεωρούμε αδιανόητο το γεγονός ότι χρειάστηκε να καταφύγουμε στο ψηφιακό manual του παιχνιδιού για να μάθουμε κάποιες βασικές πληροφορίες σχετικά με τον κόσμο του. Η αφήγηση περιορίζεται σε ένα εισαγωγικό cutscene που διαρκεί μόλις ένα λεπτό στο οποίο μαθαίνετε ότι θα πρέπει να σώσετε τους κατοίκους της Fortuna.
Παλεύοντας με τους εχθρούς και το χειριστήριο
Εκ πρώτης όψεως το Matterfall δείχνει να διαφοροποιείται από τα top-down twin-stick shooters, στα οποία μας έχει συνηθίσει η Housemarque, αφού έχουμε να κάνουμε με ένα 2.5D side-scrolling shooter με έντονο το Platform στοιχείο. H ηρωίδα σας πάντως μπορεί να πυροβολήσει προς όλες τις κατευθύνσεις και για την ακρίβεια η στόχευση γίνεται όπως ακριβώς και στα twin-stick shooters, κοινώς περιστρέφετε το δεξιό αναλογικό μοχλό για να κατευθύνετε τα πυρά σας. Κρατώντας πατημένο το κουμπί L2 και περιστρέφοντας το right stick του DualShock 4, μπορείτε να κάνετε generate γαλάζιο Smart Matter, με το οποίο μπορείτε να δώσετε προσωρινά υλική υπόσταση σε μια σειρά από πλατφόρμες ή να απελευθερώσετε τους κατοίκους της Fortuna City από την κρυσταλλικής φύσεως φυλακή τους.
Μια ακόμη κίνηση που έχετε στο ρεπερτόριό σας είναι το strike, το οποίο εκτελείται με το L1 και σας επιτρέπει να περάσετε μέσα από τα πυρά των αντιπάλων σας, αλλά και να τους “παγώσετε” προσωρινά στην περίπτωση που έρθετε σε επαφή μεταξύ τους. Αντίστοιχο μηχανισμό έχουμε δει σε αρκετά ακόμη games της Housemarque, όπως το Super Stardust και το Nex Machina. To strike έχει ένα σχετικά σύντομο cooldown, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει καμία απολύτως ένδειξη στο HUD σας που να σας υποδεικνύει πότε ακριβώς μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε ξανά. Εν τω μεταξύ, το strike μπορεί να εκτελεστεί και προς τα πάνω, έτσι ώστε σε συνδυασμό με το double jump σας να σκαρφαλώσετε σε υψηλότερα σημεία.
Οι developers της Housemarque ξέχασαν ότι η δημιουργία τους απευθύνεται σε ανθρώπους με δύο χέρια και όχι σε χταπόδια.
Το μοντέλο χειρισμού είναι σχετικά εύκολο στην εκμάθηση, οπότε μετά από λίγη ώρα εξάσκησης θα αρχίσετε να ορμάτε με μανία στους αντιπάλους σας κάνοντας strike για να τους παγώσετε και μετά ανενόχλητοι θα τους θερίζετε με τα πυρά σας. Αφού περάσετε με σχετική άνεση τα πρώτα 2-3 levels όμως θα διαπιστώσετε ότι θα πρέπει να δώσετε μια πραγματική μάχη με το DualShock 4 για να καταφέρετε να προχωρήσετε παρακάτω. Λόγου χάρη έχουμε το πρόβλημα του button mapping, αφού δεν είναι ότι πιο συνηθισμένο να πρέπει να πατήσεις το R1 για να πηδήξεις. Αρκετές φορές λοιπόν βρεθήκαμε να πατάμε ενστικτωδώς το κουμπί X. Το πρόβλημα γίνεται ακόμη πιο εμφανές στα boss fights, καθώς απαιτούνται εξαιρετικά περίπλοκοι χειρισμοί.
Για να σας δώσουμε ένα παράδειγμα, στο τελικό boss θα πρέπει συνεχώς να πηδάτε για να αποφύγετε τα κόκκινα Smart Matters, να φτιάχνετε τοίχους με το γαλάζιο Smart Matter σας, να κάνετε strike για να καταστρέψετε τις δεκάδες σφαίρες που έρχονται συνεχώς κατά πάνω σας, να σκοτώνετε τους απλούς εχθρούς που κάνουν συνεχώς spawn και να προσπαθείτε παράλληλα να κατευθύνετε τα πυρά σας προς το boss. Όλοι αυτοί οι χειρισμοί θα πρέπει να γίνουν στην κυριολεξία ταυτόχρονα, οπότε το πιθανότερο είναι ότι θα κάνετε ένα λάθος χειρισμό και θα πεθάνετε. Χρειαστήκαμε ακριβώς 90 λεπτά για να φτάσουμε μέχρι το τελικό boss και μετά δυόμισι ολόκληρες ώρες για να το νικήσουμε. Η ευθύνη για τους θανάτους μας βαραίνει αποκλειστικά το μοντέλο χειρισμού και όχι τις ικανότητες μας, αφού μέχρις εκείνο το σημείο ήταν ζήτημα αν είχαμε πεθάνει 1-2 φορές. Μετά από αυτή την αναμέτρηση τα χέρια μας πονούσαν πραγματικά, τα δάκτυλά μας είχαν στραμπουλιχτεί και αρχίσαμε να αναρωτιόμαστε αν η Avalon Darrow πράγματι έχασε το χέρι της σε κάποιο ατύχημα ή αν το έχασε παίζοντας το Matterfall!
Ψάχνοντας να βρούμε νόημα
Η συνολική αντοχή του Matterfall στο χρόνο δεν ξεπερνά τις τέσσερις ώρες και οι μόνοι που ενδεχομένως θα θελήσουν να ασχοληθούν μαζί του περισσότερο είναι αυτοί που θέλουν να κάνουν το καλύτερο δυνατό σκορ και να αναρριχηθούν στα leaderboards. To gameplay από το πρώτο μέχρι και το ένατο μόλις level είναι τραγικά επαναλαμβανόμενο και είναι φανερό ότι η έμπνευση των developers εξαντλήθηκε τόσο στο σχεδιασμό των επιπέδων, όσο και σε αυτό των εχθρών. Αν κάτι θα μπορούσε να δώσει λίγη παραπάνω ποικιλία είναι τα Augmentations, μια σειρά από upgrades και secondary weapons στα οποία αποκτάτε σταδιακά πρόσβαση. Τα upgrades είναι σχεδόν άχρηστα, πέρα από αυτό που αυξάνει τη ζημιά του βασικού όπλου σας, ενώ τα secondary weapons έχουν εξαιρετικά περιορισμένη χρήση. Σε αυτό το κομμάτι συναντάμε ένα railgun, ένα grenade launcher, μια καραμπίνα και το seeker swarm. Μονάχα το τελευταίο αξίζει μια θέση στο οπλοστάσιό σας, καθώς εκτοξεύει τηλεκατευθυνόμενες σφαίρες που αναζητούν τον κοντινότερο πιθανό στόχο.
Ο τρόπος με τον οποίο συλλέγετε τα Augmentations επιδέχεται επίσης κριτική, αφού θα πρέπει να βρείτε τους επιζώντες της Fortuna City (τα collectables δηλαδή του Matterfall) για να σας τα δώσουν. Ως εκ τούτου είναι πολύ πιθανό να φτάσετε μέχρι το τέλος και να μην έχετε αποκτήσει πρόσβαση σε όλα τα Augmentations. Σε ότι αφορά τον βαθμό πρόκλησης νομίζουμε ότι ήδη έχετε καταλάβει από αυτά που αναφέραμε παραπάνω ότι είναι υψηλός και πράγματι ακόμη και στο χαμηλότερο επίπεδο δυσκολίας (rookie) το έργο σας είναι δύσκολο στο τελικό boss. Συνολικά συναντάμε τέσσερα διαφορετικά επίπεδα δυσκολίας (rookie, freelancer, veteran και master), με τα πρώτα τρία να είναι διαθέσιμα εξαρχής και το τέταρτο να ξεκλειδώνει στην πορεία.
Εκρηκτικά voxels
To Matterfall διαθέτει μια έντονη sci-fi αισθητική στο ύφος των υπολοίπων δημιουργιών της Housemarque και τρέχει στα 900p στο PS4 και στα 1080p στο PS4 Pro. Στην “απλή” έκδοση της κονσόλας είναι φανερή μια γενικότερη θολούρα στα textures, παρόλα αυτά θα εκτιμήσετε το γεγονός ότι το frame rate παραμένει σταθερό στα 60fps ακόμη και όταν οι εχθροί σας σμπαραλιάζονται και μετατρέπονται σε χιλιάδες voxels. Σε ότι αφορά τα particle effects κοινώς η Housemarque έχει κάνει και πάλι εξαιρετική δουλειά.
Ο ηχητικός τομέας μας άφησε τις καλύτερες δυνατές εντυπώσεις, αφού το techno/industrial soundtrack του Ari Pulkkinen είναι πραγματικά καταπληκτικό και ταιριάζει γάντι στο φουτουριστικό κλίμα που επικρατεί στην Fortuna City. H Housemarque ορθώς εμπιστεύτηκε για μια ακόμη φορά τον Φιλανδό συνθέτη, ο οποίος έχει εργαστεί και στις προηγούμενες δημιουργίες της, όπως το Resogun.
Ντεφορμάρισμα
Μετά από μια σειρά εξαιρετικών κυκλοφοριών (Alienation, Nex Machina κ.ο.κ.) η Housemarque μας απογοητεύει με ένα βαρετό shooter που σπιλώνει την καλή ως τώρα φήμη της. Σαφώς και δεν περιμέναμε σε ένα τόσο σύντομο χρονικό διάστημα από το Nex Machina να δούμε κάτι ακόμη καλύτερο, εντούτοις είχαμε τη σθεναρή πεποίθηση ότι οι developers δεν θα μας απογοήτευαν σε τόσο τραγικό βαθμό. Τα όποια καλά στοιχεία του Matterfall περιορίζονται στον οπτικοακουστικό τομέα του και δυστυχώς στο κομμάτι του gameplay δεν συναντάμε καμία απολύτως καινοτομία. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά το δύστροπο μοντέλο χειρισμού έρχεται για να βάλει το τελευταίο καρφί στο φέρετρο και να μας κάνει να θέλουμε πραγματικά να ξεχάσουμε αυτές τις λίγες ώρες που αφιερώσαμε στο παιχνίδι.
Θετικά:
- Σταθερό frame rate
- Εντυπωσιακά particle effects
- Καταπληκτικό soundtrack
- Μεγάλος βαθμός πρόκλησης
Αρνητικά:
- Θολά textures, τρέχει στα 900p
- Δύστροπο μοντέλο χειρισμού
- Πολύ μικρή διάρκεια
- Μονότονο gameplay
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 8.5
Gameplay: 5.5
Αντοχή: 4
Γενικά: 6.3
H χειρότερη στιγμή στη σύγχρονη ιστορία της Housemarque.
Ανδρέας Γρυπάρης
Comments